- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVlaamse proef met onbemand vaartuig

Vlaamse proef met onbemand vaartuig

- Advertentie -

Delen

De Vlaamse Waterweg, POM West-Vlaanderen en KU Leuven zijn op de IJzer gestart met het testen van een autonoom varend schaalmodel. Dinsdag 13 november voerde het vaartuig, de Cogge, met succes de eerste proefvaart uit.

De proef is onderdeel van het project Autonoom varen in de Westhoek. Tijdens de kick-off in Diksmuide lichtten de projectpartners het innovatieve navigatieconcept toe. “Het gebruik van autonome vaartuigen biedt heel wat nieuwe toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: vermindering van de operationele kosten, optimalisatie onderhoud, daling aantal ongevallen, vermindering brandstofkosten, zoektocht naar geschikt personeel…”, aldus de initiatiefnemers.

Het departement Werktuigkunde ontwikkelde, onder leiding van professor Slaets van de KU Leuven, een voortstuwende duwbak. Het vaartuig, een op schaal (1/8) gemaakte Watertruck+ duwbak, is uitgerust met een voortstuwingssysteem dat water naar binnen zuigt en dat vervolgens terug naar buiten duwen. Het vaartuig is genoemd naar Karel Cogge, die met een metgezel in 1914 de sluizen in Nieuwpoort openzette en zo de Duitse opmars een halt toeriep.

Het gebied tussen Heernisse en het Sint-Joris spaarbekken van Nieuwpoort is als proeftuin gekozen. Het scheepvaartverkeer op de IJzer is daar beperkt en het testgebied heeft de ideale omvang om tot betrouwbare resultaten te komen.

 

Onbemand

Met dit proefproject kiest (West-)Vlaanderen bewust voor een voortrekkersrol binnen Europa. Innovatie is onontbeerlijk in de logistieke sector om duurzaam goederentransport te verzekeren, stelde Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “Innovaties met betrekking tot automatisering in de binnenvaart helpen de sector vooruit. Het testen van onbemande vaartuigen op de IJzer is hiervan een goed voorbeeld. De voorbije maanden hebben we ook voor het juridisch kader gezorgd om dergelijke innovaties vlot en veilig te kunnen testen en te ontwikkelen.”

POM West-Vlaanderen coördineert de tests en demonstraties. De proefperiode zal zes maanden duren. “Dankzij dergelijk innovatief navigatieconcept krijgen heel wat bedrijven uit de Westhoek toegang tot een duurzame ontsluiting en bieden we hen een alternatief voor transport via de weg aan. Verschillende bedrijven uit de regio hebben al hun interesse getoond”, vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen.

foto: vlnr Jean de Bethune, Peter Roose, Chris Danckaerts, Peter Slaets, Stefaan Matton en Alexander Demon.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -