De vraag om een estuaire tanker van ongeveer 4.800 ton DW op 3.65 meter diepgang werd door een Argentijnse rederij in Europa uitgezet. Wegens manoeuvreerruimte aan terminals in Buenos Aires en Ascensión mocht het schip niet langer zijn dan 120 meter. Damen Shipyards offreerde het winnende ontwerp, waardoor de kiel werd gelegd in het Roemeense Galati. Op eigen kiel is het casco voor installatie onder supervisie van Damen naar TeamCo Shipyard gesleept, waarna Damen Shiprepair in Schiedam de antifouling vernieuwde alvorens de Elena H koers zette naar Buenos Aires.
We praten met Simon Provoost, Product Director Inland Waterway and Transport bij Concordia Damen. “Voordat het bouwcontract is getekend, hebben we op diverse plaatsen met de opdrachtgever onderhandeld. De laatste meeting vond plaats in Athene, waar uitvoering, veiligheid en prijs onder de loep lagen. Een harde noot om te kraken en nog geen definitieve opdracht… eerst toen we thuis waren werd bevestigd dat het rond was!”
“Voor het specifieke vaargebied eiste de opdrachtgever een onderscheidend duurzaam schip en garanties daartoe. De Parana-rivier is puur natuur, en afhankelijk van weer vol verrassingen die op onze rivieren niet voor komen. Het was dus zaak daar rekening mee te houden. Afmeermogelijkheden zijn bijvoorbeeld gering en tussen Buenos Aires en Ascensión is er geen servicestation. Voor continuïteit is de crew op zichzelf aangewezen en dat is de reden waarom er op dit schip een forse kwaliteitsclaim ligt en essentiële equipment dubbel is uitgevoerd!”
“De opdrachtgever huurde een engineeringbureau uit Singapore in voor bouwcontrole naast de technici van Damen. Op het eerste bestek dat aan de opdrachtgever is aanboden, kwamen de Singaporese engineers al met 150 puntjes. De bekwame ingenieurs die reeds vele grote schepen begeleidden, verlangden een tekening van elk klein onderdeel en controleerden in samenwerking met onze technici minutieus, teneinde een storingsvrij schip te kunnen leveren. Met de professionele inbouw van TeamCo is dat ook zeker gelukt.”
RuGotech Pijpleidingen
Eenmaal aan boord begrijpen we wat Simon Provoost daarmee bedoeld. Met zijn 17,50 meter breedte, hoge brug, schoorsteen en valreddingsboot op rails en imposante hoeveelheid rvs leidingwerk aan dek, maakt de geheel in oranje-wit geverfde Elena H enorme indruk.
Ondanks de herkenbare merken, zoals Caterpillar voor voortstuwing en generatoren, Van der Velden-roeren, Hoogendoorn Scheepsbetimmeringen en Werkina Elektriciteit heeft deze dubbelschroever in vergelijking met binnenschepen veel afwijkende equipment. Na een duik in de machinekamer terug aan dek, weten we het zeker: technisch compleet!
We komen Goof Luyten tegen van Rugotech, installateur van het leidingsysteem. Met een blik over dek geeft hij zijn trots de ruimte. “Het tekenen en installeren van het leidingsysteem was tot dusver de grootste uitdaging voor onze jongens.” Het is een 5-partijen- schip met tien tanks, tien pompen en twee slobpompen. Het massief rvs stalen manifold oogt als een kunstwerk.
Het is juwelierswerk om het spanningsvrij in het hele ‘netwerk’ te installeren. Het gehele leidingsysteem bestaat uit rvs 31 6L. In het cargogedeelte zit geen enkele flens, alles is aan boord gefotolast. Elke tank heeft een dampretourleiding met overdrukventiel.
Twee separate leidingen zijn er voor de eigen stikstofinstallatie. De foam-veiligheidsinstallatie heeft vijf kanonnen. Dekwas vanzelfsprekend! Alle vlinderkleppen en afsluiters zijn op afstand hydraulisch bedienbaar.
Goof Leyten: “We hebben berekend dat er alles bij elkaar 65 ton rvs aan dek ligt. Aan bordessen en ondersteuningen komen we al aan 20 ton, waar het bij een rivierschip met 6 ton ophoudt. Dit was een moeilijke maar interessante klus waarbij onze medewerkers hebben laten zien waartoe we in staat zijn.”
Zoutwaterkarakter
De Parana is een rivier die zoals het weer verandert en zo haar eigen streken heeft. Donkerbruin stroomt ze gevoed door vele kleinere rivieren en moerassen langs ongebreidelde natuur. Regen maakt haar onvoorspelbaar en voert veel vegetatie met zich mee. In vergelijking met ons vaarwater drijft er veel aan de oppervlakte dat niet geschikt is voor de schroef.
Om veilig vanuit de monding van Rio de la Plata naar Ascensión (ongeveer 1.100 kilometer) te kunnen/mogen varen, moet zo’n schip een zoutwaterkarakter hebben! Hoofdzakelijk is er duwvaart met erts en veevoer als lading. Olie wordt nog getransporteerd met kleinere tankbootjes. Deze kanjer gaat daar verandering in brengen.
De totaal 2.620 kilometer lange Parana verbindt de binnensteden in Argentinië en Paraguay met de oceaan. De bouw van enorme waterkrachtcentrales langs de rivier heeft het gebruik ervan als scheepvaartcorridor naar steden verder stroomopwaarts geblokkeerd. De dammen van Yacyretá en Itaipu hebben het buurland Paraguay tot ‘s werelds grootste exporteur van waterkrachtenergie gemaakt.