De oostelijke onderdoorvaart van de nieuwe Botlekbrug is op 1 augustus opengesteld voor de scheepvaart. Sinds de ingebruikname in 2015 van de brug over de Oude Maas, die berucht is om het grote aantal storingen, kon deze doorvaart nog niet worden gebruikt.
Eerst moesten restanten van de oude Botlekbrug onder water worden verwijderd. Ook moest de Oude Maas een paar honderd meter ten noorden van de brug verdiept worden. Daar ligt namelijk een zinkerbundel: een ‘bak’ met kabels en leidingen die de rivier kruisen.
Deze zinkerbundel wordt beschermd door stenen en klei. Daardoor is de bodem ter plekke hoger dan de diepgang die de scheepvaart nodig heeft om gebruik te kunnen maken van de oostelijke doorvaart. Om de gewenste diepte te bereiken maar de kabels en leidingen te blijven beschermen, heeft een aannemer eerst de laag stenen en klei verwijderd en daarna een nieuwe, dunnere beschermlaag aangebracht.
Nu de oostelijke onderdoorvaart open is, kunnen werkzaamheden aan de omloopwielen van de brug worden uitgevoerd. Daarvoor moet namelijk het westelijke hefdeel gestremd worden voor hoge scheepvaart.
foto: Marius van den Ouden