Met de Multratug 32 heeft sleep- en bergingsbedrijf Multraship de eerste van twee vernieuwende slepers in gebruik genomen. De zogeheten Carrousel Rave Tugs (CRT) zijn gebouwd door Damen Maaskant. Ze kunnen eenvoudiger, veiliger en milieuvriendelijker zeeschepen slepen en doen dat met hogere snelheden dan conventionele sleepboten.
De Multratug 32 combineert voor het eerst twee innovatieve technologieën, die ook in de typeaanduiding tot uiting komen: het Rave-concept en het Carrousel-sleepsysteem. Bij het Rave-concept staan de twee Voith-thrusters in één lijn: de ene voorop en de andere achterop. Heel anders dus dan bij een ‘tractor-configuratie’, waar ze naast elkaar staan.
Rave-concept
“Dat scheelt enorm”, vertelt Ben Boot. Als projectleider van Damen Maaskant was hij verantwoordelijk voor de afbouw. “Bij dwars varen worden de dynamische krachten van het schip optimaal benut. Dat zorgt voor een fikse brandstofbesparing. Met de Voiths reageert en manoeuvreert de CRT heel direct. Een gewone roerpropeller heeft altijd wat tijd nodig voordat hij gedraaid is; de Voiths verwerken het commando à la minute.”
Het Rave-concept komt uit de koker van maritiem architect Robert Allan en het Duitse Voith. Vervolgens is het door Novatug – het onderdeel van Multraship dat zich richt op innovaties en technologische ontwikkeling – verder ontwikkeld en geoptimaliseerd voor de combinatie met de Carrousel.
Carrousel
Dat Carrousel-systeem monteerde Multraship Towage & Salvage voor het eerst op de Multratug 12. De positieve ervaringen ermee, leiden tot de beslissing om het systeem op deze nieuwe sleepboten toe te passen. Het bestaat uit een stalen ring die horizontaal 360 graden kan draaien, terwijl de door Machinefabriek Luyt geleverde sleeplier verticaal een speling heeft van 45 graden. Daardoor is de lier te allen tijde in lijn met de sleepdraad en wordt de kracht in de juiste richting aangewend. De Carrousel voorkomt dat de CRT kan worden omgetrokken bij manoeuvres met een zware sleep.
De Multratug 32 is 32 meter lang. Naast de twee Voith-thrusters is het vaartuig voorzien van twee ABC-motoren, die 2.650 KW vermogen leveren bij 1.000 toeren. De topsnelheid is ruim 14 knopen. De maximale statische trekkracht is 77 ton.
Novatug
Damen Maaskant levert de twee CRT’s formeel aan Novatug. Die verhuurt de schepen aan Multraship. Beide bedrijven zijn onderdeel van de Muller Maritime Group uit Terneuzen.
De casco’s zijn gebouwd door de Hamburgse scheepswerf Theodor Buschmann. Dat van de Multratug 32 arriveerde in april vorig jaar in Stellendam. In de tweede week van januari vonden de sea trials plaats.
Het CRT-concept is ontwikkeld door Novatug. Directeur Julian Oggel vertelt dat het doel ervan vooral was meer veiligheid te bewerkstelligen. “In principe is omslaan onmogelijk als gesleept wordt met de carrousel. Dat zorgt voor veilig manoeuvreren – ook de manoeuvres die met traditionele slepers risicovol zijn.”
Minder brandstof
Pepijn Nuijten, directeur van Multraship, zegt: “We zijn verheugd met de CRT. Die vertegenwoordigt niet alleen een enorme verbetering voor de beveiliging van de bemanning maar betekent ook dat we de servicegraad aan onze klanten kunnen verhogen. Dat is dankzij het ingenieuze ontwerp van de sleepboot, dat effectiever de kinetische energie benut die beschikbaar is in het gesleepte vaartuig. Dezelfde sleepkracht kan worden bereikt et veel lagere niveaus van brandstofverbruik dan bij een conventionele sleper.”
“De besparingen bedragen ten minste 25 procent bij de gemiddelde behandeling van een zeeschip. We hebben duurzame Eco2Fuel+ diesel van De Pooter Oil gebruikt sinds de proefvaartvaarten begonnen. Dat resulteerde in emissies van roet en fijnstof die nog eens 16,5 procent lager waren en een reductie van 44,7 procent koolstof vergeleken met gewone diesel.”
Multraship is al jaren klant van Damen. In Stellendam wordt momenteel gewerkt aan het tweede schip, de Multratug 33. Die is naar verwachting half mei klaar. Verder heeft Novatug plannen voor een kleinere versie van de Carrousel Rave Tug.
foto: Damen Maaskant