Binnenvaartschepen vervoerden in 2017 ruim 368 miljoen ton goederen over de Nederlandse wateren. Dat is 4,8 procent meer dan in 2007. Driekwart daarvan (276 miljoen ton) werd door Nederlandse schepen vervoerd. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de binnenvaart.
Niet-Nederlandse schepen op de binnenwateren varen met name onder Belgische of Duitse vlag: schepen onder Belgische vlag vervoerden ruim 11 procent en schepen onder Duitse vlag 8 procent van de goederen. Niet alleen het nationale vervoer, maar ook het internationale vervoer en de doorvoer worden, en dat is geen verrassing, overwegend door Nederlandse schepen uitgevoerd.
Opvallend noemt het CBS de groei van het aandeel van schepen onder Luxemburgse vlag. Met een vervoerd gewicht van ruim 11 miljoen ton goederen waren deze schepen in 2017 goed voor 3 procent van het totale goederenvervoer. Dit was in 2007 nog ruim een 1,5 miljoen ton goederen, oftewel 0,5 procent van het totale goederenvervoer.
Van alle schepen die onder Luxemburgse vlag varen, is 90 procent actief in de tankvaart. In totaal vervoerden deze schepen 10 miljoen ton natte bulk. Dit is 9 procent van alle tankvaart die in 2017 plaatsvond op de Nederlandse binnenwateren.
Aandeel natte lading groeit
In totaal werd in 2017 ruim 113 miljoen ton natte bulk goederen vervoerd. De vervoerde droge bulk was ruim 203 miljoen ton en het containervervoer bijna 52 miljoen ton. Daarmee is nu 31 procent van het totale vervoer tankvaart. Dit was in 2007 nog 25 procent van het totale vervoer.
Het CBS registreert een verschuiving in de doorvoer: “De ladingen goederen die direct worden doorgevoerd worden minder vaak dan tien jaar geleden door Belgische schepen vervoerd. Hun aandeel daalde in de totale doorvoer van 26 naar 20 procent. Vooral de schepen onder Nederlandse vlag hebben dit vervoer overgenomen.”
Het doorvoeraandeel van schepen onder Duitse vlag is in dezelfde periode nagenoeg gelijk gebleven. Schepen onder Duitse vlag vervoerden wel minder vanuit een buitenlandse laadhaven of loshaven dan in 2016. Ook dt vervoer is deels overgenomen door schepen onder Nederlandse en Luxemburgse vlag.