Het mvs Cortina van de familie Vanlooy is een drogeladingschip met vernieuwende details. Een chic vormgegeven stuurhuis en stuurroosters in plaats van een kanalenboegschroef. Samen proefvaren met het koppelverband Vera Pax heeft zijn voordeel voor het twee bakkencertificaat.
De Cortina is 135 x 11,45 meter, heeft een diepgang van 3,60 meter en een laadvermogen van 3.933 ton. VEKA Shipbuilding leverde het complete schip.
Opvallende details aan het schip zitten onder meer in de machinekamer voorop. “Vaak wordt er gekozen voor een kanalenboegschroef, in dit geval is gekozen voor twee direct aangedreven stuurroosters”, vertelt Han Kamphuis, VEKA’s projectmanager voor de Cortina. “De stuurroosters worden direct aangedreven door elk een C18 Caterpillar.”
Stuurroosters
“Het grote voordeel van stuurroosters is dat ze minder ruimte innemen dan kanalenboegschroeven”, vertelt Kamphuis. “Hierdoor kan je een compactere machinekamer in het voorschip maken, waardoor het ruim groter is.”
Als er twee kanalenboegschroeven geplaatst zouden worden, moest de ruimte aanzienlijk groter zijn. Dit om de kanalen vrij te houden van elkaar; ze mogen elkaar immers niet kruisen. Daarnaast geeft een kanalenboegschroef de romp meer weerstand dan een stuurrooster. De twee stuurroosters zijn onder 45 graden geplaatst in de machinekamer op het voorschip.
Minder weerstand
Een stuurrooster heeft dan weer iets minder rendement, maar dat resulteert in een rompvorm met minder weerstand. Dit uit zich door sneller of zuiniger varen. Bij de proefvaart bedroeg de snelheid 20,6 kilometer.
De hogere snelheid is mede te danken aan de innovatieve Easyflow-roeren op de Cortina. Volgens ontwikkelaar en leverancier De Waal levert het Easyflow-roer 5 tot 10 procent brandstofbesparing op.
Het aantal decibels bleef bij de Cortina ruim beneden het toegestane geluidsniveau. In de machinekamer is de uitlaat al voorbereid op een nabehandelingsysteem voor het reduceren van de uitstoot. Er staan twee 8-cilinder 5308-Caterpillars in van elk 1.050 pk.
Een ander opvallend detail aan het schip is het stijlvolle, mooi afgewerkte stuurhuis. De lessenaar heeft mooie rondingen en een elegante zithoek. De woning is eveneens stijlvol ingericht, met ledverlichting. De ledverlichting op het schip zorgt weer voor energiebesparing. Voor het gemak van de schipper en zijn bemanning is het schip uitgerust met spudpalen.
Bijzondere proefvaart
De proefvaart was een opvallende proefvaart met het 135 meter lange schip met 3.344 ton lading. De Cortina moest gecertificeerd worden voor twee bakken. Het koppelverband Vera Pax, gelijktijdig afgebouwd door VEKA, moest ook een bakkencertificaat hebben. Beide schepen hielden gelijktijdig hun proefvaart en hielpen elkaar daarmee. Eerst ging de Vera Pax met 5.000 ton lading langszij van de Cortina. Vervolgens werden de tests gedaan, beurtelings functioneerde elk schip als bak.
Tenminste 15 kilometer per uur varen als combinatie, vervolgens op de kopschroef 6,5 kilometer per uur kunnen varen… Dat is met stuurroosters, met iets minder vermogen, een uitdaging voor de Cortina, dacht iedereen vooraf. Het bleek echter geen enkel probleem. Beide schepen kwamen glansrijk door de proefvaart heen en zijn inmiddels gecertificeerd voor twee bakken.