Groningen Seaports introduceerde vorige week voor de haven van Delfzijl en de Eemshaven een nieuw waterzuiveringssysteem. In twee jaar hebben Damen Shipyards en Mariflex op initiatief van Groningen Seaports een nieuw mobiel ballastwater-behandelsysteem ontwikkeld: InvaSave. The International Maritime Organisation (IMO) zal het project opnemen in haar programma voor mogelijke havenoplossingen.
Bij het laden in havens lossen schepen ballastwater. Dit gebeurt ongezuiverd of onbehandeld op oppervlaktewater. Hiermee kunnen uitheemse organismen in de Waddenzee gebracht worden die de lokale biotoop ontregelen. Het ontwikkelde ballastwater-behandelsysteem biedt hier een oplossing voor.
De InvaSave neemt het ballastwater in en reinigt dit gedurende de laadtijd van schepen in de havens. Dit gecertificeerde systeem is een mobiele installatie in een container, dat op een ponton of trailer geplaatst kan worden voor het behandelen van ballastwater van schepen die de haven van Delfzijl en de Eemshaven aandoen. Het afval (slib, drab), dat bij het behandelingsproces vrij komt, wordt afgevoerd en verwerkt. Het is de bedoeling om het ballastwatersysteem als dienst te gaan aanbieden in de havens voor die schepen die (nog) geen eigen waterbehandelingssysteem hebben of een niet functionerend systeem hebben en toch willen laden.
Vanaf 8 september 2017 is de ballastwaterconventie van kracht en dat betekent dat ballastwaterbehandeling onderdeel gaat uitmaken van de laad- en losactiviteiten in een haven. Groningen Seaports loopt hiermee voorop.
InvaSave is tot stand gekomen dankzij nauwe samenwerking tussen Damen Shipyards, Koninklijke Wagenborg, Mariflex, de Nederlandse instituten voor marien ecologisch onderzoek Wageningen Marine Research, MEA-nl en Groningen Seaports. Op 25 april vond de officiële ingebruikname van het ballastwater-behandelsysteem in de haven van Delfzijl plaats.