- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Dominica licht het anker

Mts Dominica licht het anker

- Advertentie -

Delen

De oplevering van mts Felicia, Virage, Volante, Amarone, Curaçao, Aruba, Bonaire, Saba, Elay, Leny, Leny II, St. Maarten, Martinique, Guadeloupe en als nummer 15 deze Dominica aan dezelfde opdrachtgever, is de reden waarom het team van Shipyard Trico opnieuw een tanker mocht leveren. Mts Dominica hijst de Interstream-vlag.

Nog maar kort geleden ging zo’n tanker er vandoor met 1.500 of 1.800 pk. Deze Dominica doet het met een Mitsubishi S12 van 1.278 pk. Die zette tijdens de proefvaart op ‘t Vuile Gat 18,6 kilometer per uur op de klok.

“Loopt als een zonnetje, stuurt en manoeuvreert als een auto en pompt als de brandweer. Geweldige schepen”, aldus proefvaartkapitein Dirk Werkman. Hoewel hij er al heel wat kilometers op heeft zitten, zegt hij: “Dit blijf ik leuk vinden.”

 

Lloyds

Het reeds veel beproefde en optimaal uitgelijnde casco, waarbij weerstand tot een minimum is teruggebracht, is door Gebr. de Jonge in Kladovo gebouwd. Dat betekent strak en uitstekend afgewerkt.

De verschillen met zijn voorganger zijn klein, ofschoon het ‘eenmaal meten en twee keer zagen’ vrijwel niet voorkomt. Wanneer Lloyds de vinger legt op besturing, werking, veiligheid ofwel een nauwkeurige check of de splinternieuwe Dominica binnen wettelijke marges zit, is altijd spannend. Elk schip is specifiek, evenals de EBIS-checklist.

 

Gerenommeerd concept

De 110 x 11,40 meter metende tanker is een gerenommeerd concept. Er zijn acht centertanks en twee Bornemann-pompen. Met ballast is de kruiplijn 4,20 meter.

Het schip draagt bovengemiddeld. Is uitstekend geconstrueerd en gelast. Inrichting en uitvoering staan op naam van het Trico-team, met PSI voor het leidingwerk aan dek. Eveneens zorgde Trico voor pompfunctie in de machinekamers. EMS was opnieuw verantwoordelijk voor de elektrische installatie en het aansluiten van apparatuur.

Met Trico’s projectleider Rick Rubs lopen we een rondje over het schip. Het is zijn eerste project, maar was al eerder op de werf werkzaam voor zijn stage. “Geen baan van 8 tot 5, maar dit is wat ik wil.”

Wat hem zo boeit? “Veel regelen, relaties onderhouden, blijven controleren, vooral doen wat je zegt en als je er ‘s avonds of in het weekend achter komt dat je wat vergeten bent, dat onmiddellijk proberen recht te zetten! Als door jouw verzuim de jongens op de werkvloer niet verder kunnen, nemen ze dat jou terecht kwalijk. Maar samenwerken met dit professionele team en onderaannemers is klasse.”

 

Eenvoudig cool

De Kampers-stuurhut is bij Trico vrijwel standaard. Willemsen Scheepsbetimmeringen tekent voor het interieur. Overbodige luxe vinden we niet, duurzaam en modern is alles wel.

De omgevingskleuren zijn grijs en zwart met een fraaie lessenaar waarin de door DMT geleverde Radio Holland-apparatuur magnifiek verwerkt is. In de machinekamer heeft Dolo Repair met zijn aluminium vloer de Mitsubishi op een podium gezet. Van der Velden houdt met zijn roersysteem de Dominica op koers, samen met de kopschroef van Verhaar. Mts Dominica heeft het anker gelicht en kan vertrekken.

 

Naamsverandering

Liquid Control Trading, voorheen Oonincx Pompen, heeft onder andere de machinekamerpompen geleverd op de Dominica. Oonincx Pompen heeft zich sinds de oprichting gericht op het adviseren, verkopen, fabriceren en repareren van pompen. Omdat het bedrijf een compleet pakket kan bieden op het gebied van waterbehandeling, installatie, reparatie en onderhoud, werd afgelopen september de naam van het bedrijf gewijzigd in Liquid Control Trading.

 

tekst en foto’s: Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -