- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHet wegvervoer begon met de beurtvaart

Het wegvervoer begon met de beurtvaart

- Advertentie -

Delen

 

Een boek over Rein de Jong, een wegvervoerder in het Gelderse Heerde, herbergt een aardige achtergrond over de beurtvaart. Want daar zijn de voorouders van Rein de Jong met hun vervoersbedrijf begonnen, rond 1800.

De echte beurtvaartschepen maakten deel uit van het familiebedrijf rond 1850, met als thuisbasis Apeldoorn: het startpunt van de beurtvaartdienst op Rotterdam en later op Kampen. Intussen is het Apeldoorns kanaal met dammen afgesloten voor de scheepvaart, maar het heeft 1868 tot en met 1961 de functie van lateraal kanaal parallel aan de IJssel, in verband met de onberekenbaarheid van die rivier. Vooral kleinere schepen maakten daar gebruik van. Vanaf Hattem ging de route naar Rotterdam over de IJssel, de Zuiderzee (het IJsselmeer) en het Merwedekanaal of over de IJssel en de Rijn. Kort vóór de Tweede Wereldoorlog kwamen er ook vrachtwagens in het bedrijf, die vanuit Zwolle een dagelijkse lijndienst op Rotterdam reden. Na de oorlog was Rein de Jong een groot tank- en huiftransportbedrijf. In 1996 werd het bedrijf overgenomen door de Vos Groep in Oss en verdween de naam Rein de Jong geleidelijk aan van het transporttoneel.

Het verhaal van deze beurtvaarder die gaandeweg veranderde in een wegtransportbedrijf is vastgelegd in een omvangrijk boek van 352 pagina’s met meer dan 500 foto’s en documenten. De illustratie bij dit artikel is een samenstelling van vijf van die foto’s.

Auteur is Willem Vermeulen, die tevens de uitgever is ervan. (klik op zijn naam voor zijn website)

Hieronder nogmaals de vijf foto’s, met uitleg van de auteur:

Het beurtvaartschip ‘Eendracht’ van Gerrit Jan de Jong ligt op 9 augustus 1931 bij de Griftbrug in Heerde. Met dit motorschip onderhield hij tussen 1900 en 1932 een geregelde dienst tussen Apeldoorn en Kampen. De staande man rechts is een knecht. De andere personen behoren tot de familie De Jong. De vrouw die bovenaan naast de mast zit, is de jongste dochter van Gerrit Jan, Marie. Voordat zij in december 2014 op 101-jarige leeftijd overleed, had de auteur enkele gesprekken met haar over het leven aan boord van de ‘Eendracht’. Rechts liggen en staan – als deklading – rollen papier van een belangrijke klant: de Berghuizer Papierfabriek in Wapenveld.
Het beurtvaartschip ‘Eendracht’ van Gerrit Jan de Jong ligt op 9 augustus 1931 bij de Griftbrug in Heerde. Met dit motorschip onderhield hij tussen 1900 en 1932 een geregelde dienst tussen Apeldoorn en Kampen. De staande man rechts is een knecht. De andere personen behoren tot de familie De Jong. De vrouw die bovenaan naast de mast zit, is de jongste dochter van Gerrit Jan, Marie. Voordat zij in december 2014 op 101-jarige leeftijd overleed, had de auteur enkele gesprekken met haar over het leven aan boord van de ‘Eendracht’. Rechts liggen en staan – als deklading – rollen papier van een belangrijke klant: de Berghuizer Papierfabriek in Wapenveld.
Hattem, 1933. De ‘Risico III’ van Dirk de Jong ligt aan de kant voor het innemen en uitladen van vracht. De ‘Risico’ heeft veel deklading aan boord.
Hattem, 1933. De ‘Risico III’ van Dirk de Jong ligt aan de kant voor het innemen en uitladen van vracht. De ‘Risico’ heeft veel deklading aan boord.
De ‘Risico IV’ vaart in 1933 met een forse deklading in de Leuvehaven in Rotterdam. Op de roef staat de Rotterdamse agent van de gebroeders De Jong, met naast hem, op het trapje, Rein de Jong, die zijn in mei 1931 geboren zoon Jan op de arm heeft. Op het bord boven de roef staat als beurtvaartverbinding voor het gemak ‘Vaassen-Rotterdam’ vermeld; de officiële naam van de beurtvaart was ‘Apeldoorn (Loosche Brug)-Rotterdam’.
De ‘Risico IV’ vaart in 1933 met een forse deklading in de Leuvehaven in Rotterdam. Op de roef staat de Rotterdamse agent van de gebroeders De Jong, met naast hem, op het trapje, Rein de Jong, die zijn in mei 1931 geboren zoon Jan op de arm heeft. Op het bord boven de roef staat als beurtvaartverbinding voor het gemak ‘Vaassen-Rotterdam’ vermeld; de officiële naam van de beurtvaart was ‘Apeldoorn (Loosche Brug)-Rotterdam’.
Een van de ‘Risico’-schepen neemt in 1934 bij de loswal in Heerde houten kistjes met zeep van de Heerder zeepfabriek ‘De Klok’ aan boord. Links staat het woonhuis van Rein de Jong.
Een van de ‘Risico’-schepen neemt in 1934 bij de loswal in Heerde houten kistjes met zeep van de Heerder zeepfabriek ‘De Klok’ aan boord. Links staat het woonhuis van Rein de Jong.
Rotterdam, 1935. Loswerkzaamheden in de Leuvehaven. Dirk de Jong zorgt ervoor dat de lading op de juiste plek komt te staan. Zijn oudste zoon bedient de lier op de ‘Risico III’.
Rotterdam, 1935. Loswerkzaamheden in de Leuvehaven. Dirk de Jong zorgt ervoor dat de lading op de juiste plek komt te staan. Zijn oudste zoon bedient de lier op de ‘Risico III’.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -