Maritiem Cluster Friesland en Nauplius Workboats hebben twee 1507 Utility Vessels afgeleverd aan Marine Harvest: de Beinn Mhor en Beinn Scorabhaig. De Schotse visgigant koos voor Nederlandse kwaliteit. De schepen zijn speciaal bestemd voor zalmkwekerijen in Schotland. Ze zijn buitengewoon wendbaar. Ze draaien bijna om hun eigen as.
De zalmkwekerijen liggen in het noordelijkste stukje van Schotland, in een gebied dat berucht is door het zware weer. Door hun vormgeving zijn de 15,50 meter lange Beinn Mhor en Beinn Scorabhaig stevige en zeewaardige vaartuigen met een rustig zeegedrag.
Geschopeerd
Opvallend is dat de rompen en de dekken boven de waterlijn gemetalliseerd zijn, ook wel ‘geschopeerd’ genoemd. Het staal is voorzien van een corrosiebestendige laag. Dit maakt de romp duurzamer tijdens de zware werkzaamheden. Die zal dus minder snel roesten op eventuele beschadigingsplekken van het verfsysteem. Op de corrosiebestendige laag zit het normale verfsysteem.
De schepen zijn aan stuurboord uitgerust met twee hydraulische kaapstanders en op het achterdek staat een hydraulische kraan (HS Marine, AK30 HE4), met een draagkracht van 3.855 kilo op 5,23 meter en 1.080 kilo op 13,16 meter.
De schepen zijn speciaal aangepast en ontworpen voor viskwekerijen: alles is zo veel mogelijk rond en glad afgewerkt. “Er mag immers geen net scheuren of ergens achter blijven haken. Om extra schoon te kunnen werken zijn er een netwasser en een hogedrukreiniger geïnstalleerd om alles te desinfecteren. Het schip werkt immers in de voedingsindustrie”, vertelt Gerrit Knol, naval architect bij Nauplius Workboats uit Groningen.
Antiseptisch
“Deze constructie is bedacht om alles zo veel mogelijk antiseptisch te maken. Het minimaliseren van plekken waar resten achter kunnen blijven, was heel belangrijk. Uitlaten en openingen in de romp zitten aan bakboord, want met de stuurboordkant wordt afgemeerd bij viskwekerij.” Aan stuurboord en in de achtersteven van het schip zitten deuren in de verschansing; hierdoor kan gemakkelijker gewerkt worden in de kwekerijen.
Knol ontwierp de schepen in nauwe samenwerking met bouwer Maritiem Cluster Friesland en de Schotse opdrachtgever. “Het schip heeft een werkdek van 65 m². Dat is ongekend groot voor een schip van deze afmetingen. Daarnaast is het dek geschikt voor een grote deck load tot 2 ton per vierkante meter. In totaal kan er 32 ton op het dek worden meegenomen”, stelt Knol.
Versterkte kop
Speciaal aan het schip is volgens bouwer Tjeerd-Wiebe Bijlsma, eigenaar van Maritiem Cluster Friesland, het onderhoudsvriendelijk bouwen. “De klant eist het schoperen. Dat komt weinig voor bij schepen, maar is zeker een toegevoegde waarde op een werkboot die 340 dagen per jaar op zee is. Het schip is breed inzetbaar en goed te gebruiken als algemeen werkschip, duikplatform en in de waterbouw of offshore.”
In de stuurhut is gezocht naar een optimale combinatie van werkruimte en messroom, zonder dat dit de werkruimte van de schipper beïnvloedt. Er is in het vooronder voldoende vrije ruimte om eventueel later hutten en een keuken in te bouwen; nu wordt het als opslagruimte gebruikt.
“De opdrachtgever heeft op dit moment de accommodatie niet laten inbouwen, omdat het schip voor dagvaart wordt gebruikt. De ruime machinekamer is uitgerust met twee John Deeres, type 6068 AFM 85 van 172 kW, die beide schroeven aandrijven.”
“De kop is relatief zwaar geconstrueerd om de zware golven te kunnen weerstaan”, vervolgt Bijlsma. “Hij is versterkt met steekspanten en een extra horizontale verstijvingsplaat.”
Dit tezamen resulteert in een schip met een stabiel en zeer zeewaardig gedrag dat bijna 10 mijl loopt.
Staat van dienst
Nauplius Workboats is een relatief jonge scheepsbouwer annex projectmanagementbureau. De mensen erachter hebben een grote staat van dienst, zowel nationaal als internationaal. Ze hebben schepen ontwikkeld en in opdracht geleverd van Noord-Rusland tot Australië, van het Midden-Oosten tot Zuidoost-Azië en in Europa.
Maritiem Cluster Friesland bouwt of verbouwt schepen, zowel op de werf als op locatie, al dan niet in samenwerking met onderaannemers. Kernbegrippen van Maritiem Cluster Friesland zijn klantgerichtheid, efficiëntie en vakmanschap.