Texel is het grootste Waddeneiland. De belangrijkste en voor mensen zonder eigen boot (of vliegtuigje) ook enige toegang tot Texel is de veerboot tussen Den Helder en de veerhaven in het zuiden van het eiland, genaamd ’t Horntje. De vloot van de typische ietwat gedrongen, massieve veerboten heeft nu een rank, langer en breder vlaggenschip gekregen in de nieuwe Texelstroom. Een schip dat een hybride voortstuwing heeft met als brandstof CNG (aardgas) en diesel.
De Texelstroom volgt in zekere zin alle drie de voorgaande schepen op. Het nieuwe schip vervangt in de dienstregeling de Schulpengat, die aan vervanging toe was. Het vervangt de Dokter Wagemaker als vlaggenschip en het heeft de naam van de eerste Texelstroom, die van 1966 tot 1992 op het Marsdiep dienst deed. Dat laatste schip is inmiddels gesloopt, maar het is opvallend dat de nieuwe Texelstroom een milieuvriendelijke, hybride aandrijving heeft waar de oude Texelstroom dieselelektrisch werd voortgestuwd, terwijl de Schulpengat en de dokter Wagemaker beide louter door diesels worden voortbewogen.
Groter
De nieuwe Texelstroom is groter dan zijn oude naamgenoot. Daarop was plek voor 70 auto’s en 750 passagiers, waar de veel modernere Texelstroom ruimte biedt aan 1.750 passagiers en 350 voertuigen. Het schip is 5 meter langer en 5 meter breder dan zijn directe voorgangers. Het ontwerp was dan ook een hele uitdaging voor de betrokkenen: de rederij Koninklijke NV Texelse Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) met naval architect en projectbureau C-Job uit Hoofddorp en ontwerpstudio Vripack uit Sneek. De boot moest immers blijven passen in de twee veerhavens. Uiteraard zijn ze daarin geslaagd.
Een flink grotere veerboot dus, gebaseerd op optimistische verwachtingen voor het toerisme op het unieke Waddeneiland. Hoewel louter varend op het Marsdiep tussen Texel en de Kop van Noord-Holland heeft TESO heel bewust gekozen voor een zuinig, schoon en duurzaam vaartuig in verband met de werelderfgoed-status van de aangrenzende Waddenzee.
CNG
De nieuwe Texelstroom is 135 meter lang en 28 meter breed. Het CNG (aardgas onder druk) wordt geleverd door Pit Point clean fuels. De motoren op aardgas of diesel voeden een elektromotor die op zijn beurt de roerpropellers van vermogen voorziet. Aan boord bevinden zich tevens 462 zonnepanelen en grote batterijpakketten naast dieselgeneratoren.
De combinatie van varen op aardgas met het gebruik van batterijen is innovatief en nooit eerder vertoond op deze schaal. De CO2-uitstoot daalt hierdoor met 20 procent en de roetuitstoot met 100 procent.
Oversteek
De veerboot zal elk uur tussen 06.00 uur en 22.00 uur hoofdzakelijk op de dual fuel-motoren varen. Die zijn erop voorzien om in deze getijdenregio over voldoende vermogen te beschikken voor de ongeveer 20 minuten durende oversteek. Bij normaal weer zal het schip gedurende het merendeel van de oversteek slechts op één dual fuel-generatorset hoeven varen, waarbij de motor samenwerkt met de batterijpakketten aan boord. De dieselgeneratorsets zijn vooral nodig als het schip een snelle oversteek moet maken in geval van nood.
“Met de Texelstroom heeft TESO haar ambitie willen verwezenlijken waarin milieuwinst, kostenbeheersing en kwaliteitsverbetering samengaan”, aldus TESO’s directeur Cees de Waal.