- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPolitici onder indruk van vergroeningsdrang binnenvaart

Politici onder indruk van vergroeningsdrang binnenvaart

- Advertentie -

Delen

Als de politiek het Nederlandse transport wil vergroenen, moet het de binnenvaart steunen. Die oproep deed Roland Kortenhorst woensdag 20 april tijdens een werkbezoek van de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur & Milieu. Een delegatie met onder meer vier Tweede Kamerleden kreeg bij het EICB in Rotterdam uitleg over technologische oplossingen die de uitstoot van CO2, fijnstof en NOx drastisch kunnen verminderen.

MD6_5885Nu al zou meer inzet van vervoer over water goed zijn voor de milieuprestaties van de Nederlandse transportsector, aldus voorzitter Kortenhorst van Koninklijke BLN-Schuttevaer. “De CO2-uitstoot per tonkilometer is over de weg 65 gram en over het water 25 gram.”

Maar als inmiddels bewezen schone technieken breed ingevoerd worden, is daar bovenop nog een afname van maar liefst 40 tot 45 procent CO2 haalbaar, rekende Kortenhorst de politici, hun beleidsmedewerkers en de meegereisde ambtenaren voor. “Voor heel Nederland Vervoersland betekent dat een daling van minimaal 12 tot 15 procent.”

 

Technologische oplossingen

De ontvangst, op initiatief van delegatieleider Lutz Jacobi (PvdA) vond plaats bij het EICB-demokavel op RDM Rotterdam. De andere politici waren Betty de Boer (VVD), Remco Dijkstra (VVD) en Martijn van Helvert (CDA). De demodag (die als titel ‘Met sprongen naar een fijn klimaat’ had) was gezamenlijk georganiseerd door EICB, Koninklijke BLN-Schuttevaer, Netherlands Maritime Technology en Koninklijke Metaalunie.

Kortenhorst liet in een kort tijdsbestek en in begrijpelijke taal zeven technologische oplossingen de revue passeren. Zoals dieselelektrische en hybride voorstuwing, LNG als brandstof, de FLEXtunnel en luchtsmering van het vlak. Ze zijn allemaal al toegepast, zij het als pilots en op beperkte schaal. De grootschalige uitrol over de binnenvaart wil nog niet loskomen – vooral door de moeilijkheid voor scheepseigenaren om de financiering rond te krijgen.

 

MD6_5905Integraal kijken naar vervoer

De oproep van Kortenhorst om de vervoersvormen voortaan integraal te bekijken en niet allemaal afzonderlijk, viel ook in goede aarde. Zo kan overheidsgeld goed besteed worden, rekening houdend met de mate van vervuiling. “Herken dan de rol die de Nederlandse maritieme industrie kan vervullen om de nationale vergroeningsagenda waar te maken”, aldus Kortenhorst. “Zet daar ook op in en put your money where your mouth is: steun de sector ook financieel. Dat hoeft niet per se subsidie te zijn, een oplossing voor het financieringsprobleem zou ook heel mooi zijn.”

Dat sprak Martijn Helvert aan. De CDA’er zei er waardering voor te hebben dat de binnenvaart naar buiten toe treedt en dat ondernemers zelf al veel aan vergroening willen doen.

 

MD6_5944

Verkiezingsprogramma’s

De vier leden van de Tweede Kamercommissie waren oprecht geïnteresseerd en gaven aan blij te zijn dat de binnenvaart zich presenteerde. Stuk voor stuk lieten ze weten de sector te willen helpen bij de vergroening. De informatie kwam op een strategisch moment: de meeste politieke partijen zijn net begonnen met het schrijven van hun verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017.

Jacobi: “Ik had al input gegeven, maar kan nu nog meer inbrengen.” Ze denkt niet in de eerste plaats aan subsidie voor groene technieken, maar opperde een risicofonds. “Met dat geld kunnen binnenvaartondernemers dan dergelijke investeringen financieren. Als het geld door aflossing weer terugkomt, kunnen we er andere schepen mee vergroenen.”

 

Ms Nadorias

Op het demokavel van EICB staan motoren, katalysatoren en systemen opgesteld voor de binnenvaart. De politici kregen uitleg van de verantwoordelijke leveranciers en inbouwers. Vervolgens konden ze aan boord van het ms Nadorias zien hoe zo’n groene oplossing er werkend uitziet. Het schip, dat als eerste van de vloot naar hybride is omgebouwd, meerde speciaal af bij RDM. Aan boord komen was vervolgens nog een hele toer voor de politici, maar dat vonden ze uiteindelijk de moeite meer dan waard.

 

Lees meer in De Binnenvaartkrant van 26 april 2016

 

MD6_5949

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -