Op drie bioscoopschermen genieten van het uitzicht op een spits die door België en Frankrijk vaart. Dat is de documentaire ‘Passage’ die regisseuse Jascha de Wilde en haar partner Ben Hendriks maken. Een bijzondere presentatie van de sfeer, het leven en de werkzaamheden aan boord van een spits. De documentaire is nog niet helemaal af. Via Crowdfunding willen de makers de financiering rond krijgen.
De filmmakers hebben een lange reis gemaakt, aan boord van diverse schepen. Ze voeren mee met de Nederlandse spitsen Essex, Mazzel, Vincita, Nano en Daevanos, met de Belgische schepen Majo en Cobra en met de Franse Rogi. De reis ging van Amsterdam tot aan Séte aan de Middellandse Zee.
Met de film willen De Wilde en Hendriks ook op tournee gaan met hun filminstallatie om de film op drie schermen te tonen aan de bezoekers van musea. Musea die al belangstelling hebben getoond, zijn het Maritiem Museum in Rotterdam (voor projectie in het ruim van een schip), Cinema Varend Erfgoed, Film by the Sea in Vlissingen en het filminstituut in Amsterdam.
Tot nu toe is het project grotendeels gefinancierd door het Prins Bernhard Cultuurfonds, en nu dus zoeken naar financiering via Cinecrowd Funding. Mensen kunnen simpel inschrijven voor ondersteuning de film. ‘We komen nog 11.000 euro tekort’, vertelt Jascha de Binnenvaartkrant. ‘Ik ben gegrepen door de kleine wereld waarin de spitsenschippers leven. MaAr ook die bijzondere vaarwegen. We willen dat graag overbrengen met Passage. Locaties waar we hebben gefilmd zijn Amsterdam, Charleroi, Namur, de grote nieuwe scheepslift van Strépy Thieu, op de Maas en door de Vogezen, Nancy, Reims, Souterrain de Balesmes, Chalon sur Saône, Pont Canal de Briare, de Rhône, de sluis van Bollenes, petit Rhône, St Gilles en Frontignan. Een ervaring van Passage werkt nog lang door als je allang weer in de echte wereld bent. Passage toont de poëzie van wat door mensenhanden is aangelegd en wat door de tijd en veranderende economische en maatschappelijke structuren weer teloor dreigt te gaan. Het binnenschip als metafoor voor het verglijden van de tijd en het langzaam veranderende Europa.’
Op de website van Cinecrowd nog veel meer informatie over dit project.