- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGoede marktvooruitzichten voor 2016

Goede marktvooruitzichten voor 2016

- Advertentie -

Delen

‘De transport- en logistieksector heeft de vaart er in 2015 ingekregen. In 2016 kan het groeitempo van 3% (volume) naar verwachting worden vastgehouden.’ Ook in de binnenvaart. Dat schrijft ING Economisch Bureau.

De binnenvaart start 2016 volgens de bank ‘terug in ruimer vaarwater’. ‘De kwakkelende binnenvaartomzet kreeg medio 2015 een sterke impuls door historisch lang aanhoudend laag water.’ Voor komend jaar voorspelt ING voor vervoer over water een groei van het vrachtvolume met zo’n 3,5% groeit. De omzet stijgt – door de vergelijking met de lange laagwaterperiode – iets minder hard: 2,5%.

 

ING-cijfers-omzetTankvaart is overgeleverd aan olieprijs

De gemiddelde omzet bevindt zich nu nog steeds 7% onder het niveau van 2008, terwijl het vrachtvolume alweer flink hoger ligt. Dat is te wijten aan de nog steeds aanwezige overcapaciteit.

De tankvaart is volgens ING overgeleverd aan de olieprijs. De tankvaart fluctueert. Door de beweeglijkheid van de olieprijs vond er dit jaar veel handel plaats, wat te zien was in de overslag en opslag van minerale olie. Bij aanhoudende volatiliteit zal de tankvaart in 2016 opnieuw profiteren, verwacht ING.

 

Wegtransport profiteert het meest van economische groei

Het wegtransport profiteert het meest van de aantrekkende economische groei in Nederland, constateren de economen van ING. Vooral dankzij de binnenlandse markt. Die blijft ook in 2016 ‘een vliegwiel voor het wegtransport en daarmee is de sector uit het dal.’

Voor het wegvervoer voorspelt ING een groei in vrachtvolume van 2,6% en 3.5% meer omzet. ‘De dalende rentabiliteit heeft een keerpunt bereikt en zal naar verwachting ook in 2016 licht verbeteren, maar hiervoor zullen de tarieven wel moeten stijgen.’

‘Het perspectief voor de Nederlandse wegtransportsector is terug. Internationaal verliest de sector nog steeds marktaandeel, maar in de cirkel van 300 km rondom de standplaats is de vraag nu sterker.’

 

ING-cijfers-omzetBinnenvaart wint marktaandeel

Toch verliest de truck ook daar lading aan het schip. Want, schrijft ING: ‘Positief is dat de binnenvaart nationaal in de lift zit en marktaandeel wint op andere modaliteiten.’

Er is sprake van steeds intensievere binnenvaart in eigen land, staat in de analyse. ‘De binnenvaart wordt steeds meer ingezet voor vervoer van en naar de zeehavens. Het aandeel van de binnenvaart

vanuit Rotterdam is van 2011-2014 gestegen van 33,4% – 35,7% en dit zal met de verdere ingebruikname van de containerterminals op de Tweede Maasvlakte doorstijgen.’

Daarbij ontdekken steeds meer verladers de ‘Blue road’ voor nationaal vervoer. Met gebruik van inland terminals blijkt het in het waterrijke Nederland goed mogelijk om ladingpakketten gebundeld en in containers naar de binnenvaart te verplaatsen. Van 2010 tot en met 2014 heeft

de binnenvaart hier een groei van 16% gerealiseerd en ook in 2016 zal hier groei te zien zijn’, voorspelt ING.

Die stelt ook: ‘Gunstig voor individuele ondernemers is dat droge bulkschepen ook voor containervervoer ingezet kunnen worden. Dit biedt compensatie voor de aanstaande krimp in de kolenstroom.’

 

Download hier de analyse ⇒ ING – Transport houdt snelheid vast – december 2015

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -