Bij de Rotterdam Oceanwide Yacht Club wordt het fameuze zeiljacht Caribbee geveild. Dit historische jacht, ontworpen door de beroemde Philip L. Rhodes, won in de jaren ‘50 in vijf jaar tijd 36 prestigieuze zeilwedstrijden, waaronder de Chesapeake Bay kampioenschappen, de Southern Ocean Racing Conference en de Transatlantic Race van de RORC. Het jacht was in die tijd de onbetwiste koningin van de Atlantische Oceaan en de Caribische Zee.
De Caribbee op weg naar de winst in de RORC van 1952. (foto Rosenfeld)
De klassieke oceaanracer kreeg bekendheid dankzij fotograaf, schrijver en zeiler Carleton Mitchell. Hij kocht het jacht in 1947 van de bouwer Henry Nevins. Omdat Mitchell met het jacht aan wedstrijden wilde deelnemen, gaf hij Rod Stephens (van Sparkman en Stephens) opdracht een aantal verbeteringen aan te brengen. Daarmee werd het jacht aanzienlijk sneller.
Bijzonder was dat de snelheid niet ten koste ging van het comfort. ‘Ze is ideaal voor zowel racen als reizen’, oordeelde de zeiler. Mitchell schreef over zijn races en reizen met de Caribbee de bestseller Passage East en publiceerde diverse malen in onder meer National Geographic.
Maritiem erfgoed
Zeiler en fotograaf Hans Timmermans haalde het jacht in 2002 naar Nederland en gaf jachtarchitect Olivier van Meer opdracht tot een omvangrijke restauratie waarbij het gehele interieur naar zijn ontwerp is vernieuwd.
‘Dit is niet alleen een prachtig jacht maar ook een uniek stukje zeilgeschiedenis’, stelt Timmermans. Van Meer bevestigt de bijzondere waarde van het jacht. ‘De Caribbee is, in haar klasse, op dit moment het belangrijkste maritiem erfgoed dat in Nederland ligt.’
Timmermans eindigde in recente Noordzeeraces altijd voorin, zo niet als eerste.
Technische specificaties
Bouwjaar: 1938
Lengte over alles: 17,80 meter
Breedte: 4,36 meter
Diepgang: 1,90 – 3,20 meter (centerboard)
Waterverplaatsing: circa 24 ton
Slaapplaatsen: 6 + 2 (3 in eigenaarshut, 3 in gastenhut, 2 in de salon)
Werk aan de winkel
Van Meer stelt dat de conditie van het casco, in relatie tot de leeftijd van het schip, uitzonderlijk is. Het jacht heeft in 2008 nog een kleine refit ondergaan waarbij een nieuw verfsysteem werd aangebracht. Kort na deze refit is de mast overboord gevaren.
Naast een nieuwe mast en tuigage is ook onderhoud aan de romp nodig voordat het jacht opnieuw te water kan worden gelaten. Voordeel is dat het jacht al sinds 2010 onder ideale condities droog staat. Dit biedt de nieuwe eigenaar de kans om het schip een optimale glasvezelversterkte epoxybehandeling te geven, waarna de Caribbee nog tientallen jaren in perfecte conditie zou moeten blijven. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk te kiezen voor een traditionele wijze van onderhoud.
(foto Hans Timmermans)
Het rapport van Van Meer is beschikbaar voor belangstellenden en omvat onder meer een kostenopgave van de refit die de jachtarchitect adviseert. De vereiste investering is relatief klein. Na aankoop en refit van de Caribbee weet de eigenaar zich verzekerd van een jacht in “showroomstaat” waarvan kenners de waarde schatten op tenminste 450.000 euro. De technische uitrusting en de overige inventaris zijn meer dan compleet en in uitstekende conditie.
Online veiling
De veiling gebeurt online. Om mee te bieden dient me zich te registreren. Dat kost 500 euro. Dit bedrag wordt teruggestort als het gedane bod niet tot koop leidt.
De veiling sluit 15 november om 17.00 uur. Informatie over de Caribbee is hier te vinden. Het is mogelijk het jacht te bezichtigen.
(foto Richard de Jonge)