Havenbedrijf Rotterdam wil scheepseigenaren stimuleren de CO2-uitstoot van hun zeeschepen te verminderen. Het onderzoekt of en hoe het huidige ‘incentives’-programma moet worden uitgebreid of aangepast.
Dat maakte het Havenbedrijf 18 september bekend op een bijeenkomst bij de RDM in Rotterdam-Heijplaat. Die was georganiseerd door de Carbon War Room (een platform dat barrières probeert te slechten die verduurzaming tegenhouden) en PureBirds (dat bedrjven helpt om hun bedrijfsvoering te verduurzamen).
ESI-index
Het Havenbedrijf zet zich in om Rotterdam de duurzaamste haven in zijn soort te laten zijn. Het ondersteunt daarom onder andere de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart en het stimuleert duurzame scheepvaart. Daartoe heeft het enkele jaren geleden samen met andere Noordwest-Europese havens onder de paraplu van World Ports Climate Initiative (WPCI) de Environment Ship Index opgericht. Deze ESI-index geeft de milieuprestaties van schepen weer op het gebied van de uitstoot van luchtverontreiniging (NOx en SOx).
Op dit moment hebben meer dan 2600 zeeschepen een ESI certificaat en geven 25 organisaties (voornamelijk havens) incentives (beloningen). Het Havenbedrijf geeft een premie ter waarde van ongeveer 5 procent van het havengeld aan schepen die voldoen aan bepaalde eisen. Vorig jaar betaalde het Havenbedrijf ongeveer 1,8 miljoen euro aan ESI-incentives.
Aanpassen incentives programma
Als het gaat om de scheepvaart kiest het Havenbedrijf voor milieu-initiatieven in internationaal verband. Zo ook bij de uitstoot van CO2. Het heeft nu het initiatief genomen om in WPCI-verband samen met andere havens, verladers en rederijen een goede CO2-index vast te stellen.
Eén van de mogelijkheden is de CO2-index over te nemen van de firma Rightship. Die is die nauw betrokken bij de Carbon War Room. Het Havenbedrijf verwacht in de loop van 2015 bekend te maken wat het gaat doen om de vermindering van CO2-uitstoot door scheepvaart te stimuleren.