Rijkswaterstaat is gestart met een exportpilot ‘Papierarm Varen’. Daarmee wil Rijkswaterstaat aantonen dat een elektronisch transportdocument voor containervervoer per binnenvaart technisch en operationeel toepasbaar is.
Speciale app
Tijdens de proef kunnen de controlerende instanties (douane, politie, ILT en Rijkswaterstaat) de informatie op afstand elektronisch bekijken door gebruik te maken van een viewer. Deze viewer werkt via een internetbrowser.
Voor de deelnemende schippers is een speciale app ontwikkeld voor de papieren die niet meer aan boord zijn. Bij een inspectie kan de schipper via zijn smartphone de minimaal vereiste gegevens elektronisch laten (in)zien. Het bedrijf Cofano heeft deze app voor de export pilot beschikbaar gesteld. Papierarm varen scheeltvoor schippers, barge operators, containerterminals en toezichthoudende overheden veel tijd, stelt Rijkswaterstaat: "Het werkt een stuk efficiënter."
Zeven schepen
Aan de pilot werken diverse partijen samen: DP World Germersheim, Pro-Log, CT Markiezaat, Bureau Telematica Binnenvaart, douane, politie, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en Rijkswaterstaat. Inmiddels nemen zeven schepen van de barge operators ProLog en DP World Germersheim deel aan de export pilot. Gedurende vier weken wordt het papierarm varen in de praktijk gebracht, waarbij reis- en goedereninformatie elektronisch te volgen is.
(archieffoto Tekst & Toebehoren)
Eind 2012 is met het programma IDVV ervaring opgedaan met een importpilot. Toen werd al aangetoond dat het technisch mogelijk is om een elektronisch transportdocument samen te stellen. Met de exportpilot willen de samenwerkende partijen aantonen dat ook voor de export van goederen de informatie elektronisch en tijdig beschikbaar is en dat er met elektronische transportdocumenten kan worden gewerkt.
Jacco de Kok, programmadirecteur van IDVV, zegt: "Dat betekent dat de informatie inhoudelijk toereikend is en dat het uitvoeren van de overheidstaken overeenkomstig, zo niet beter en makkelijker is vergeleken met de situatie als er papieren documenten aan boord zouden zijn."
Hele keten
De marktpartijen juichen het papierarm varen toe. Zij vragen zich niet af óf dit gaat gebeuren, maar wanneer dit gebeurt. Directeur Arjen Barto Pro-Log legt uit: "Voor mij als barge-operator zorgt het papierarm varen er onder andere voor dat ik de sluis- en brugtijden ga halen. Het scheelt mij dus tijd en dat werkt een stuk prettiger. Daarnaast kan ik door de afhandeling met elektronische documenten een schip vaker tussen Bergen op Zoom naar Rotterdam laten varen."
Ook voor containerterminals biedt papierarm varen voordelen: "Voor ons is de laadpositie van groot belang. Dat kunnen wij nu efficiënt inregelen. Het is een win-win-situatie als de hele binnenvaartketen straks werkt met elektronische reis- en goederendocumenten", aldus Richard Klaassen van Markiezaat Container Terminal.