- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsContinubediening sluizen op de Maas

Continubediening sluizen op de Maas

- Advertentie -

Delen

Woensdag 6 november hebben deputé Patrick van der Broeck van de provincie Limburg en Hoofdingenieur-Directeur Jannita Robberse van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland in Born een overeenkomst ondertekend om de bedieningstijden van de sluizen en bruggen op de Maasroute, Zuid-Willemsvaart en het Kanaal Panheel-Nederweert met ingang van 1 januari 2015 te verruimen naar 7 x 24 uur.

Gevaar afgewend
Om dit mogelijk te maken verstrekt de provincie Limburg een investeringsbijdrage van één miljoen euro voor de centrale bedieningspost in Maasbracht.
De Limburgse binnenhavens slaan jaarlijks bijna 19 miljoen ton goederen over. De Maasroute en de bediening van de sluizen zijn van groot belang voor het Limburgse bedrijfsleven. Standaard hanteert de vaarwegbeheerder momenteel een bedieningsniveau van 146 uur per week. Te weinig, vindt Limburg. Door bezuinigingen zou een uiteindelijk bedieningsniveau van 106 uur per week van overblijven. Funest voor de Limburgse concurrentiepositie. Door de overeenkomst en de financiële inbreng van de provincie Limburg is dit gevaar nu afgewend.

Patrick van der Broeck en Jannita Robberse ondertekenden de overeenkomst woensdag 6 november. (foto Jo Bindels)

Partijen hebben afgesproken dat vanaf 1 januari 2014 de extra bediening van zondag 22.00 uur tot maandag 06.00 uur op de sluizen Weurt, Sambeek, Belfeld, Heel, Maasbracht en Born wordt voortgezet. De kosten hiervan komen voor rekening van het rijk.

24-uursbediening
Als op 1 januari 2015 de centrale bedieningspost in Maasbracht operationeel wordt, wordt de permanente 24-uursbediening van kracht. Echter met beperkingen: tussen 22.00 en 06.00 uur pendelen de sluismeesters tussen Weurt en Sambeek – die sluizen zijn nog niet aangesloten op de centrale bediening – met maximaal twee uur toegestane extra vertraging. Voor schutten tussen deze tijden dienen de schepen zich voor aan te melden.
De bezetting (dag en nacht) van de bediencentrale in Maasbracht wordt geminimaliseerd met een extra vertraging als gevolg van maximaal vijftien minuten per kunstwerk. Maximale extra vertraging op het traject Born-Belfeld is dertig minuten. Deze vertraging komt bovenop de huidige afspraken over de maximale wachttijd van een half uur per object. De extra vertraging door het nieuwe bedieningsregime mag in de nachtelijke uren maximaal 2,5 uur bedragen op het traject Born-Weurt.

Wachttijden
Deze afspraken gelden tot en met 31 december 2023. Het rijk zal zich maximaal inspannen om per 1 januari 2024 binnen de budgettaire randvoorwaarden of zo veel eerder als mogelijk een permanente openstelling met fullservice te realiseren. Fullservice houdt in: geen wachttijden als gevolg van beperking in bezetting.
Er wordt een operationeel team ingesteld bestaande uit vertegenwoordigers van de provincie Limburg, Rijkswaterstaat, Schuttevaer, EVO en inlandterminals langs de Maasroute dat wordt belast met permanente monitoring van de gemaakte afspraken. Verdere taken van dit team is onder andere het opstellen van een evaluatierapport (uiterlijk op 31 mei 2022) en vóór de start van het pendelen tussen Weurt en Sambeek van een reglement voor de procedure van aanmelden en planning van de bedienmomenten.

(Jo Bindels)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -