De ASV start een petitie om de overgangsbepalingen van de CCR een halt toe te roepen. Tijdens de najaarsvergadering op zaterdag 12 oktober kreeg het bestuur van de Nederlandse schippersorganisatie groen licht van de leden voor die actie.
♦ De petitie kan hier online worden ondertekend
De vereniging strijdt al jaren tegen de strengere technische eisen voor bestaande schepen. Die zouden niet op te brengen zijn voor met name kleine en oudere schepen. De vloot tot 1.000 ton dreigt erdoor te verdwijnen.
Inmiddels hebben al heel wat andere binnenvaartorganisaties in binnen- en buitenland zich bij dat verzet aangesloten, net als nationale overheden, maar de Centrale Rijnvaart Commissie houdt vast aan de nieuwe ROSR-bepalingen. Er kwam wel een versoepelde overgangsregeling voor enkele onderdelen en een hardheidsclausule waarop scheepseigenaren een beroep kunnen doen als de kosten voor aanpassingen te hoog uitpakken.
Het Palais du Rhin.
“Inmiddels is het tot werkelijk iedereen doorgedrongen hoe absurd de CCR-eisen zijn, en niet alleen voor kleine schepen, niet alleen voor oude schepen. Maar werkelijk ingegrepen wordt er niet”, aldus ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma. “Het is kennelijk nog niet tot in de kantoren van het Palais du Rhin doorgedrongen.” In het Palais du Rhin in Straatsburg is de CCR gevestigd.
Onvermurwbaar
De petitie komt deze week online op de website van de ASV. De bedoeling is dat zo veel mogelijk schippers die ondertekenen. Niet alleen Nederlandse, maar ook de collega’s uit andere landen.
“STOP de overgangsbepalingen van de Centrale Rijnvaartcommissie CCR”, zo luidt de oproep. “Binnenschippers moeten aan (nieuwbouw)eisen voldoende waarvan nut en noodzaak niet zijn aangetoond. Dit leidt tot onnodige investeringen en zelfs sloop van prima schepen. Via de pers, de politiek en bij de Europese Commissie is duidelijk gemaakt dat dit zo niet kan, maar de CCR blijft onvermurwbaar.”
Daarom verzoeken de schippers via de petitie:
– “bij de bepalingen die ingaan na 2014 terug te keren naar beleid waarbij technische eisen aan binnenschepen alleen van toepassing zijn bij nieuw-, ver- en ombouw van een binnenvaartschip”
– “een investeringsplafond in te stellen binnen de hardheidsclausule voor overgangsbepalingen waarvan de termijn al is verlopen”
– alleen eisen in te voeren waarvan onomstotelijk nut, noodzaak en haalbaarheid aangetoond zijn”
200 jaar
Op 3 en 4 december houdt de CCR een congres in Straatsburg. Daar wil de ASV de petitie aanbieden aan secretaris-generaal Hans van der Werf. In 2015 bestaat de Rijnvaartcommissie 200 jaar. Woedend is de ASV op de CCR “die ons de nek omdraait en vrolijk een feestje gaat vieren omdat ze 200 jaar bestaan”, zei Fluitsma. “We hopen dat de petitie effect heeft en dat we het feest in 2015 kunnen meevieren.”