In Rotterdam is vorig jaar minder brandstof geleverd aan de scheepvaart. Het bunkervolume daalde van 12,2 naar 10,9 miljoen ton.
De daling zat ‘m in de stookolie, verreweg het belangrijkste bunkerproduct: in 2012 werd 10,3 miljoen ton geleverd tegen 11,6 miljoen ton in 2011. Het bunkeren van gasolie nam iets toe: van 530.000 ton naar 550.000 ton.
(archieffoto MG Redacties)
Havenbedrijf Rotterdam schrijft de daling in zijn geheel toe aan de efficiëntere manier van varen door de zeevaart (‘super slow-steaming’). Die zuinige vaarsnelheid is vooral bij de containerschepen in zwang. Juist die sector is goed voor de helft van de 23.000 verkochte bunkers en driekwart van de totale hoeveelheid gebunkerde stookolie. Ook in de natte en droge bulk zijn schepen het afgelopen jaar beduidend efficiënter gaan varen.
De containervaart vaart tegenwoordig efficiënter doordat grotere en vol beladen schepen beduidend langzamer varen; 15 tot 18 knopen in plaats van 25 knopen. Een 30 procent lagere dienstsnelheid bespaart circa de helft brandstof. Bij een gebruik van 250 tot 300 ton per etmaal tikt dat flink aan.
LNG
Het Havenbedrijf heeft in 2012 de basis gelegd van de regelgeving voor het gebruik van LNG als brandstof voor zowel binnen- als zeevaart. De planning is dat die regelgeving dit jaar wordt vastgelegd in de Havenbeheersverordening. Daarvoor is dan nog wel goedkeuring van de gemeenteraad nodig.