- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsMarble-systeem houdt Oceanic en Guaridan op scherp

Marble-systeem houdt Oceanic en Guaridan op scherp

- Advertentie -

Delen

Bij

Piet Brouwer Elektrotechniek uit Urk staat bekend als leverancier van kwalitatief hoogwaardige elektrische systemen aan boord van luxe jachten en schepen in de beroepsvaart. Al sinds 1961 kiezen veel werven voor de Urker systemen, met als belangrijke reden dat die betrouwbaarheid garanderen. De missie van de medewerkers van Piet Brouwer elektrotechniek is namelijk ‘worlds best electrical partner’ te zijn. Die missie is dingebakken in het DNA van het bedrijf, dat van oudsher elektrische systemen installeerde (en installeert) aan boord van (Urker) viskotters. Die werden altijd bemand door familieleden en vrienden, en een veilige en bedrijfszekere werking van het elektrische systeem in zwaar weer buiten op zee moest daarom te allen tijde gewaarborgd zijn. Falen mocht niet en dus kozen (en kiezen) de kotterwerven voor de bewezen betrouwbaarheid van Piet Brouwer. De werven KD workboats en Hartman Shipbuilding kozen  ook om die reden voor Piet Brouwer Elektrotechniek, die aan boord van de Guardian en de Oceanic het elektrisch systeem leverde.

Piet Brouwer Elektrotechniek werd zijn ze maar wat trots op hun werk aan boord van Oceanic en de Guardian, bijzondere vaartuigen die de afgelopen maanden werden opgeleverd. Het Urker bedrijf werd ingeschakeld voor het ontwerp, de engineering en de aanleg van het complete elektrisch systeem.

De Oceanic.

Oceanic
De Oceanic is de eerste van drie nieuwbouwschepen in de Hartman M2 Runner serie. Deze serie bestaat uit general cargo/zware-ladingschepen met open top-notatie. De Oceanic (92,90 x 15, 2978 gt, 3500 dwt) kan met dezelfde kosten tweemaal zoveel windmolen onderdelen vervoeren als andere 3000-tonners. De Oceanic’arriveerde in mei in Urk waar het schip in slechts twaalf weken werd afgebouwd door Hartman Shipbuilding en de verschillende co-makers.
Het schip bedient voor rederij Global Seatrade, dat onderdeel is van de Hartman Marine Group, de offshore-markt. Het tweede en derde schip uit de serie worden in maart en november 2013 opgeleverd.

Marble-systeem
Aan boord van de ‘Oceanic’ is door Marble Automation, een onderdeel van Piet Brouwer Elektrotechniek, het alarm- en monitoringsysteem geleverd. Onderdeel van het monitoringsysteem is onder andere het tankmeetsysteem waarbij de tanktabellen ingevoerd zijn in het Marble-systeem. De uitlezing komt daardoor nauwkeurig overeen met de werkelijkheid. Ook leest Marble de alarmen en waardes van de Wärtsilä-motor uit via ethernet, die op de fysiek juiste plaats getoond worden op een afbeelding van de motor. Op deze manier is direct de actuele conditie van de motor af te lezen. Daarnaast wordt de volledige besturing en bediening van de boeg- en hekschroef via Marble geregeld.

Guardian
Javelin International presenteerde op 22 juni de Guardian, een zeewaardig multifunctioneel werkschip van het type Javelin 22.22. De Guardian is gebouwd door KD Workboats uit Urk en is specifiek ontworpen voor crew tendering, hydrografisch en seismologisch onderzoek en survey activiteiten. Piet Brouwer Elektrotechniek heeft de complete elektrische installatie ontworpen en geïnstalleerd.

De Guardian.

De Guardian is het eerste werkschip ter wereld dat is uitgerust met een gyrostabilisatiesysteem. Dit stabilisatiesysteem, ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Seakeeper, wordt doorgaans uitsluitend in superjachten geplaatst. Javelin International ontwikkelde de Javelin 22.22 in nauwe samenwerking met KD Workboats en ontwerp- en constructiebureau Vripack.

Realistische weergave
Ook hier is een Marble-systeem geïnstalleerd, bestaande uit een alarmsysteem en een monitoring- en controlsysteem. Daarbij worden de alarmering en de waardes van de motoren uitgelezen via het Modbus RS 232 protocol. Ook hier worden de waardes worden getoond op de juiste plek bij een realistische weegave van de motor.
De tankmeting word ook weergegeven in Marble. Ook worden de pompen, ventilatoren en de moonpool (waar de hydrografische metingen mee worden uitgevoerd) net als de verlichting en navigatieverlichting bediend via de Marble-touchscreens. Daarnaast zijn de generatoren en de verbinding met de wal en de accu’s weergegeven op de elektrische pagina. Samen met twee touchscreens maakt dit het systeem compleet.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -