Vandaag hebben de autoriteiten van zeven Europese havens in Brussel een convenant ondertekend voor het project ‘Connecting Citizen Ports 21’.
Het gaat om Brussel, Luik, Rijsel, Parijs, Zwitserland, Rheinport Bazel-Mulhouse-Weil en de provincie Utrecht. De havens hebben afgesproken dat ze via dit partnerschap gaan samenwerken om elkaars ervaringen uit te wisselen voor het opkrikken van het imago van de binnenhavens, het bevorderen van innoverende projecten die gemengd gebruik mogelijk maken, het optimaliseren van de logistieke keten en het bevorderen van de duurzame stedelijke distributie.
Multimodaal
Binnenhavens bekleden een sleutelpositie in de logistiek en de stedelijke distributie. "Het transport over de waterweg is immers de meest milieuvriendelijke transportwijze en is voor het goederenvervoer ook betrouwbaarder en zekerder", stellen de convenantpartners. "De aanwezigheid van binnenhavens in de steden zelf, geeft opportuniteiten voor nieuwe concepten in logistiek en ruimtelijke ordening zoals stedelijke distributie, gewestelijk containertransport, multimodaal gebruik van beschikbare ruimte. Wanneer men dit op het Europese netwerk wil aansluiten en laten meespelen op het vlak van de mondiale logistiek, is het noodzakelijk dat de binnenhavens zich voort ontplooien."
Interreg
Het project dat onder aanvoering van de Haven van Brussel door de zeven partners ingediend werd, kreeg de goedkeuring van de Europese autoriteiten en wordt tot eind 2014 door het programma Interreg IVB (Noord- en West-Europa) voor 3,9 miljoen euro ondersteund. De total ekosten bedragen 8,2 miljoen euro.
Interreg is een gemeenschapsinitiatief van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) dat de samenwerking wil verbeteren tussen regio’s binnen de Europese Unie. Het doel van de nieuwe fase van Interreg is het versterken van de economische en sociale samenhang in de Europese Unie door grensoverschrijdende, transnationale en interregionale samenwerking en de evenwichtige ontwikkeling van het grondgebied.