Guy Paulis, voorzitter van LDD Kempen, wil dat alsnog snel geld vrijkomt voor de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. Afgelopen maandag bevestigde de Vlaamse minister-president Kris Peeters dat het project vertraging oploopt. De oorzaak is een omvangrijk budgettair tekort bij NV De Scheepvaart, de dienst die voor de Vlaamse overheid het kanaal beheert.
In 2020 zouden alle bruggen een doorvaarthoogte van minimaal 9,10 meter moeten hebben, om duwvaart met vier lagen containers mogelijk te maken. Paulis: "Om containertrafiek op het Albertkanaal een impuls te geven, werd eerder ook al te Meerhout en momenteel te Grobbendonk in de uitbouw van een containerterminal geïnvesteerd. Einddoel is de overdrukke autosnelweg E313 van zo veel mogelijk vrachtverkeer te ontlasten…Een fiks tekort in de financiering (er is sprake van 400 miljoen euro) blokkeert momenteel echter het opvijzelen of herbouwen van een heel aantal bruggen." Aldus de regionale politicus.
Sluis Olen
"Ook in een ander dossier kan men merken dat de kanaalbeheerder meer dan waarschijnlijk met een acuut financieel probleem kampt", analyseert Paulis. Reeds in 2009 werd aangekondigd dat er aan het sluizencomplex van het Albertkanaal in Olen een pompinstallatie en waterkrachtcentrale zou worden gebouwd. De aanbesteding van de bouw was gepland midden 2010, de aanvang van de werken zou dan na het bouwverlof volgen. Tegen einde 2011 zouden de installaties operationeel geweest moeten zijn. De kostprijs voor de bouw van de installaties op het sluizencomplex van Olen werden op 6.564.000 euro (excl. BTW) geraamd."
Recent werd Vlaams minister van Openbare Werken Crevits naar de stand van zaken van dit dossier gevraagd. De aanbesteding voor de bouw van de pompinstallatie en waterkrachtcentrale blijkt op 24 maart 2010 gebeurd te zijn. "Tegen de gemotiveerde gunningbeslissing van NV De Scheepvaart werd echter door de tweede gerangschikte inschrijver een schorsingsprocedure ingesteld bij de Raad van State, waardoor de opdracht uiteindelijk pas na het arrest van de Raad van State (half juli 2010) kon worden gegund. Dit alles zorgde dan voor nieuwe vertraging, want de werken in Olen zullen nu pas op het investeringsprogramma 2012 worden voorzien. En zouden pas in het voorjaar van 2012 aanvatten, het einde wordt nu voorzien voor het najaar van 2013. Twee jaar later dan voorzien dus."
Cruciale ader
Volgens Paulis lijkt de oorzaak voor de vertraging in dit dossier "dan ook eerder bij kanaalbeheerder NV De Scheepvaart zelf te liggen en/of heeft puur budgettaire achtergronden".
Hij stelt tot slot: "Hopelijk trekt men spoedig voldoende en toegezegde budgetten uit voor beide voornoemde investeringsprojecten met betrekking tot het Albertkanaal, toch een cruciale ader voor een grote regio waarvan het mobiliteits- en economisch impact niet onderschat mag worden."