De Maritieme beurs Europort 2009 is een goede gelegenheid om te peilen of de maritieme bedrijvigheid het nog wel ziet zitten. Het thema van deze op-één-na-grootste maritieme beurs ter wereld is dit jaar ‘Advanced Technology: Imagination becoming reality’.
Inschrijven bij de entree in 2007.
In andere jaren zou dat een wat holle frase geweest zijn (meer een omschrijving van het proces in elk willekeurig technisch bedrijf dat een beetje met z’n tijd mee wil). Dit jaar heeft het meer betekenis. Duidelijk dat de beursdirectie bewust heeft gekozen voor de een inhoudelijke benadering, niet voor ‘het hoofd boven water houden’.
Het gaat helaas niet over de hele linie goed met de sector – de maritieme industrie en hier in het bijzonder die in de binnenvaart – maar er heerst geen stemming van wanhoop. Er zijn bedrijven die omvallen. Omdat ze de pech hebben in een niche te werken waarin de hardste klappen vallen, of omdat ze niet genoeg reserves hadden, omdat ze te afhankelijk waren van bankkredieten of omdat het misschien toch al niet zo goed ging en de vraaguitval van de crisis de genadeklap betekende. Maar er zal een weer een nieuwe balans ontstaan en op den duur zal ook de welvaart weer gaan stijgen, wellicht anders dan wie dan ook het momenteel kan voorzien. Het is een goed teken dat er weer meer exposanten zijn uit meer landen dan bij de Europort Maritime, twee jaar geleden. Het totale oppervlak van de beurs is enorm, dus die exposanten zullen ook niet echt op vierkante meters hebben bezuinigd. Wat betekent dit? Op de eerste plaats is dit een investering die bedrijven zien zitten. Of het nu gaat om de bestendiging van bestaande relaties, of dat het gaat om het leggen van nieuwe contacten, het draait om toekomstige omzet waarin bedrijven bereid zijn te investeren. Dat stemt optimistisch.
Dat doet ook het grote aantal (meer dan dertig procent) buitenlandse exposanten. Bedrijven die klanten zoeken in Nederland. Complete paviljoens zelfs uit Roemenië, China, Korea, België, Polen, Frankrijk, Spanje, Groot Brittannië en de VS.
Drukte op de beurs in 2007
Premier Jan Peter Balkenende opent dinsdag 3 november in Ahoy de beurs Europort. Raymond Siliakus is de opvolger van Peter Niemantsverdriet, de organisator van de Europort beurs, die twee jaar geleden afscheid nam. Geen definitief afscheid want hij is nog steeds als adviseur betrokken bij het organiserende team. In MainPort magazine vertelde Siliakus vorige week: “De crisis barstte vorig najaar los en toen was deze beurs al voor zeventig procent uitverkocht. En gelukkig beseffen veel leiders van bedrijven dat je in zo’n crisis anticyclisch te werk moet gaan. Onder het motto: als de markt niet goed is, moet ik me juist laten zien.”
Volgens hem is het aantal exposanten dat failliet ging blijven steken bij één. “Ik zie een beurs niet als een kostenpost maar als een investering, zeker een beurs met dit profiel.”
Jonge ondernemers – gestart na november 2007 – kunnen een voordelige plek huren op de Europort 2009. Europort is de op-één-na-grootste beurs in de maritieme sector in Europa. De SMM in Hamburg is de grootste Europese beurs, met 50.000 bezoekers in vier dagen. De 30.000 van Europort mag dan wat bescheidener klinken, het zijn wel 30.000 beslissers, belanghebbenden. Meer precies: in 2007 was 42,4 procent (mede)beslisser, 19,5 adviseur, 23,3 gebruiker en 14,8 procent ‘anders’.
Theater
De binnenvaart is thuis in de Rotterdamse haven.
Nieuw is dit jaar het Europort-theater in de centrale hal, met Engelstalige workshops over innovatie. In het Binnenvaarthuis – stand 4.407, een initiatief van elf binnenvaartorganisaties – zijn dagelijkse workshops en het dient zoals gebruikelijk als een ontmoetingspunt voor de binnenvaartondernemers en andere belanghebbenden. Opmerkelijk is dat juist hier ook de Brazilianen welkom zijn. Dat land heeft toekomst voor de binnenvaart. Brazilië beschikt over 65.000 kilometer waterweg met 13.000 km bevaarbaar. Op de eerste containerdienst – tussen Porto Alegro in het binnenland en de havenstad Rio Grande do Sul – wordt gestudeerd.
Ook nieuw is de Europort Shortsea Shipping Conference. Behalve de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders die de jaarvergadering in Ahoy houdt, heeft ook het CBRB dit jaar voor het eerst tijdens de beurs de jaarvergadering. Het betreft de tachtigste jaarvergadering van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart: om 17:00 uur start de openbare Ledenvergadering met een jaarrede door de voorzitter Pieter Struijs, een lezing ‘Binnenvaart en de crisis’, door Wim van Sluis en een lezing ‘Uitdagingen voor de binnenvaart in de logistieke keten’, door prof. dr. ir. Jo van Nunen.
Ook de waterbouwers/baggeraars organiseren voor de beurs een aparte conferentie.
Naamgeving
Dit jaar heeft Ahoy niet veel aandacht besteed aan de naamgeving van de beurs. Toch is dat een mooie gesloten cirkel. De beurs begon eind zeventiger jaren als de Europort beurs in Rotterdam. In 1982 verhuisde de beurs naar Amsterdam, naar de RAI. Onder leiding van Peter Niemantsverdriet werd in datzelfde jaar de beurs Haven en Binnenvaart gelanceerd, later omgedoopt in Binnenvaart+Visserij, weer later afgekort naar Bi+Vi. In feite wordt die in binnenvaartkringen zo nog wel genoemd. De zeevaart leek meer in Amsterdam op de europort te heersen, maar sloop toch ook weer in Rotterdam erin, zodat in 1998 – na de laatste verbouwing en uitbreiding van het Ahoy complex – de beurs weer van naam veranderde: Rotterdam Maritime. Enige tijd wisselden de Amsterdamse en de Rotterdamse beurs elkaar af. De Rotterdamse beurs werd in feite een grotere maritieme beurs dan die in de RAI.
De concurrentie met die enorme beurs in Hamburg bleek echter nadelig voor de beurs die in hetzelfde jaar werd gehouden als de SMM. De zware industrie en een aantal brancheverenigingen wilden liever één Nederlandse maritieme vakbeurs. Dan konden ze afwisselend deelnemen in Duitsland en Nederland. In 2005 leidde dit tot de Europort Maritime, een combinatie van de beide Nederlandse beurzen, gehouden in Rotterdam. In 2007 heette de beurs hetzelfde, maar het was voor de binnenvaart wel even slikken, want de zaterdag was eraf gevallen. Een beurs voor het gezin van de binnenschipper was niet langer haalbaar voor de organisatie. Wel werd in 2007 een speciale binnenvaart(en visserij)dag gehouden op de donderdag. En in 2009 is de beurs qua naam weer waar ze ooit was begonnen: Europort 2009. De binnenvaart is een ‘gewoon’ onderdeel van de beurs, maar nog steeds belangrijk natuurlijk, getuige ook het drukke workshopprogramma.
Internationale aandacht voor de beurs.
Uitbreiding
Na de verbouwing in 1998 staat Ahoy opnieuw voor een grote verandering. Dit jaar wordt gestart met de renovatie en de uitbreiding van het sportpaleis, dat al in 1970 werd gebouwd als overdekte ijs- en wielerbaan. Er is na de verbouwing ruimte voor 13.500 bezoekers (tegen 10.000 nu). Het geheel wordt een multifunctionele indoor arena, met hypermoderne, technische faciliteiten. Europort 2011 (als dat dan de naam is van deze beurs) heeft dan alvast een nieuw onderkomen.