Zeeland Seaports gaat onderzoeken hoe de onderhoudsbaggerwerkzaamheden in haar havengebied kunnen verminderen. Door minder te baggeren wordt het milieu minder belast en nemen de jaarlijkse onderhoudskosten af. Voor het onderzoeksproject heeft Zeeland Seaports 600.000 euro subsidie gekregen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Die bijdrage komt uit het ‘Zeehaven Innovatie Project voor Duurzaamheid’.
Baggeren
Ieder jaar moet Zeeland Seaports tot zo’n 3 miljoen kubieke meter slib wegbaggeren uit de havens van Vlissingen-Oost, de Buitenhaven en de Braakmanhaven. Dit is nodig om de havens toegankelijk te houden voor de zeeschepen. Dit slib wordt in een continu proces van waterbewegingen, als gevolg van het tij en het in- en uitvaren van schepen, aangevoerd vanaf de Westerschelde waarna het periodiek weer wordt gebaggerd en afgevoerd naar diepere delen van de Westerschelde.
Door de scheepsbewegingen tijdens het baggeren en het afvoeren en verspreiden van het slib in de Westerschelde stoten de baggerschepen CO2 en fijnstof uit. Daarnaast vindt tijdens het verspreiden van het slib tijdelijke vertroebeling van het water plaats.Naast di emilieubelasting kijkt Zeeland Seaports naar de kosten. "De wens is nu ontstaan om de vicieuze cirkel van de aan- en afvoer van slib te doorbreken."
De havenbeheerder wil een duurzame en innovatieve methode ontwikkelen om dehoeveelheid bagger te verlagen en/of de milieubelasting van het baggeren en de daarmee samenhangende vaarbewegingen in de haven en op de Westerschelde te verminderen.
Onderzoek
Het project bestaat uit twee fasen. Fase 1 bestaat uit een tweetal onderzoeken. Het eerste onderzoek behelst het continu meten van de aanslibbing onder alle omstandigheden die zich op de Westerschelde voordoen bij de mondingen van met name Vlissingen-Oost en de Braakmanhaven. Op deze manier hopen wij inzicht te krijgen in wat er zich nu precies afspeelt tijdens de aanslibbing.""
In het tweede onderzoek wordt wereldwijd geÏnventariseerd welke bestaande en ook voor Zeeland geschikte oplossingen er zijn voor vergelijkbare problemen.
Uiteindelijk zal het moeten leiden tot een werkelijke methode voor het terugdringen van het onderhouds baggeren. De oplossing van Zeeland Seaports voor het baggerprobleem zal mogelijk ook worden toegepast door andere zeehavens.
Wel groeien,maar duurzaam
Het project kost naar verwachting 1,2 miljoen euro. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een subsidie van 600.000 euro toegekend in het kader van het ‘Zeehaven Innovatie Project voor Duurzaamheid’. In totaal ontvangen negen verschillende projecten een subsidie van in totaal 5 miljoen euro. Uitgangspunt hierbij is dat de zeehavens economisch moeten kunnen blijven groeien maar dat zij dit op een zo duurzaam mogelijke manier moeten kunnen doen.