Zeeland Maritime Services bewijst klasse met mts Lombardijen

0
(foto Zeeuwse Pixels)

Op 9 maart beleefden het nieuwe mts Lombardijen en de bemanning een geslaagde proefvaart. De naam van het schip verraadt dat het gaat varen voor de Maaskade Groep. Lombardijen is immers een Rotterdamse wijk, in dit geval ‘op Zuid’. De Maaskade-vloot telt meerdere schepen die de naam van een woonwijk dragen in de stad waar de roots van het bedrijf liggen.

De Lombardijen gaat varen voor Maaskades label Qwave. Het is het derde schip van een serie nieuwe, duurzame en milieuvriendelijke tankers die specifiek gebouwd zijn voor het vervoer van eetbare olie. 

Maaskade Bevrachters bestaat zestig jaar. Het tegenwoordig in Zwijndrecht gevestigde bedrijf geldt onder meer als specialist in het transport van niet-gevaarlijke vloeistoffen over de binnenwateren door heel Europa. Van plantaardige olie tot melasse, van vloeibaar veevoer tot slurry (voor de papierindustrie). Daarnaast is het bedrijf werkzaam voor diverse nichemarkten, onder andere met specifieke wateroplossingen. De vloot bestaat uit meer dan zestig binnenvaarttankers.

De Lombardijen is, net als zijn twee voorgangers, afgebouwd door Zeeland Maritime Services. Het bedrijf aan de Oostelijke Kanaalweg in Wemeldinge timmert hard aan weg sinds de oprichting in 2017 en levert met dit schip weer een bewijs van wat het in huis heeft.

De 86 meter lange en 11,45 meter brede tanker telt zeven verwarmbare roestvast­stalen tanks waarin de Lombardijen circa 2.600 ton per keer kan vervoeren. Het casco is gebouwd in het Tsjechische Lovosice. 

De voortstuwing gebeurt met twee Volvo Penta-motoren, geleverd door Terlouw
Rotterdam. Berger Maritiem Sales & Service en Fischer Abgastechnik zorgden voor de SCR-katalysatoren, die op Stage V voorbereid zijn. Van ADS van Stigt komen de keerkoppelingen (Masson Marine type MM W2900) met onder meer een ADS-bedieningssysteem gebaseerd op de ZF CruiseCommand. Blokland Non-Ferro tekent voor de beunkoelers.

De Waal Machinefabriek leverde een Stuwa-schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa-schroefas-seals, een EasyFlow-roersysteem en een Stuwa-stuurmachine. De Verhaar Omega-boegschroefinstallatie is van het type VBS1200sr.

Leemberg Pijpleidingen & Apparatenbouw is verantwoordelijk voor het dekleidingsysteem in de ladingzone. Van Koeveringe Kunststoffen deed de aanleg en levering van het kunststof leidingwerk en de appendages voor het lens-/ballastsysteem.

European Pump Services is aan boord vertegenwoordigd met twee EPS/Bornemann ladingpompsystemen (300-500 m3/uur) uitgevoerd in rvs en geschikt voor het verpompen van producten met een hoge viscositeit. Ook de machinekamerpompen, het ballast­systeem, de butterwash-pomp, de frequentie­regelaars en het automatiserings-/beveiligingssysteem komen van EPS. 

Van Heatmaster is de heetwaterlading­verwarmingsinstallatie afkomstig. Die is uitgevoerd met warmteterugwinning via het motorkoelwater.

Alubouw de Mooy bouwde het stuurhuis en de kolom daarvoor. Hora leverde de scheepsramen (onder keur). Faasse Ship Electronics deed de elektrische installatie, inclusief het PLC-systeem, het nautische pakket van Alphatron Marine, het tankmeetsysteem van Berg MM, het camera- en het satelliet­systeem, evenals de door ClimaLogic geleverde airco- en overdrukinstallatie, de scheepsladingsmeter van Sygo en gasdetectiesysteem.

Dijvler Materiaal verzorgde de lieren, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad. W&O Europe leverde de afsluiters voor het dek­leidingsysteem en de machinekamers. JPsurvey deed de certificering.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.