- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Ze worden steeds groter en ingewikkelder”

“Ze worden steeds groter en ingewikkelder”

- Advertentie -

Delen

Begin deze maand kwamen twee speciale Kraaijeveld-ankerlieren vanuit de Rotterdamse haven in Korea aan. Bestemd voor de Dockwise Vanguard, een nieuw te bouwen zwareladingschip van Dockwise. Op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat de lieren nogal fors aan de maat waren en een bijzondere positie krijgen op het transportschip. Kees Kraaijeveld, directeur van Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld in Sliedrecht, stelt: “Op de een of andere manier wordt het allemaal groter wat we bouwen en meer op maat gesneden, ingewikkelder ook.”

De lieren zijn 4,50 meter lang, 4,50 meter breed en 4 meter hoog. Het gewicht bedraagt 90 ton en de afmeting van de kettingdiameter is 157 millimeter. Kraaijeveld leverde behalve de twee lieren ook de aandrijving en de kettingstoppen. “Kenmerkend is het compacte ontwerp en de korte bouwtijd. Het is ook een slim concept, want er is niet zo veel ruimte onderdeks en er mag natuurlijk zo weinig mogelijk nat worden op dit schip dat door ballasten en door bijzondere grote transporten behoorlijk diep kan komen te liggen.”

Type-0
Opvallend aan de Dockwise Vanguard, dat door Hyundai Heavy Industries wordt gebouwd, is dat het stuurhuis aan de stuurboordzijde zit. Het schip valt in de nieuwe categorie type-0, wat aangeeft dat het om een compleet nieuwe klasse zwareladingschepen gaat, met een laadvermogen meer dan 110.000 ton.
Doordat de as verticaal is opgesteld, heeft dit model wat weg van een heel grote kaapstaander. Kraaijeveld: “Dat het voor dit speciale schip is, maakt het voor ons nog bijzonderder. We bestaan dit jaar 85 jaar en elke keer krijgen we nieuwe klanten, zoals Dockwise, en bijzondere opdrachten zoals deze, waar we onze expertise kunnen aantonen. Geen standaardoplossingen maar klussen die inspanning vereisen; vooral ook doordat de keuringsinstanties steeds strengere condities stellen.”

Meer concurrentie
De lieren voor Dockwise zijn niet de grootste tot nu toe – die eer kwam te beurt aan de lier voor de Zwerver, die vorig jaar werd geleverd aan Scheepswerf Kooijman in Zwijndrecht. Die sleep- en ankerhandelingslier, die tevens als fundatie voor de kraan fungeerde, was 7,50 bij 4,10 meter en had een hoogte van 3,50 meter, met een gewicht van 70 ton.

Nieuwe opdrachten – onder andere voor waterbouwer Van Oord en het Australische Riverwise – maken duidelijk dat er nog steeds voldoende vraag is naar de lieren van Kraaijeveld. “Aan Riverwise hadden we al vier exemplaren van onze speciale Safewinch geleverd, en we kregen een vervolgopdracht voor nog eens twee. We zitten goed in het werk, maar er worden meer eisen gesteld aan je improvisatievermogen en creatieve calculaties, want er is wel meer concurrentie. Dat houdt ons ook scherp.”
Machine- en Lierenfabriek Kraaijeveld is sinds 1927 actief op de maritieme markt en aanverwante sectoren. Sinds de tweede helft van de vorige eeuw ligt de nadruk op de productie van diverse soorten lieren. Daarnaast levert Kraaijeveld ook toebehoren, machineonderdelen op maat en speciale producten op verzoek.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -