De Midden-Weser tussen Minden en Bremen wordt bevaarbaar gemaakt voor 110 meter lange schepen, maar niet op de manier die oorspronkelijk gepland was. De Duitse vaarwegbeheerder WSV denkt na over ruimere bedieningstijden op de sluizen.
Dat bleek begin deze week tijdens een informatiemiddag in Bremen. De WSV en vertegenwoordigers van de stad Bremen lichtten de stand van zaken toe rond de aanpassing van de Midden-Weser. Men wil de beperkingen voor de binnenvaart minimaliseren, klonk het.
Te duur
Binnenschepen tot 85 meter, zogenoemde Europaschepen, kunnen al enkele jaren op de Midden-Weser varen. Vermoedelijk vanaf 2017, als in Minden de nieuwe sluis klaar is, wordt de rivier tussen Bremen en Minden vrijgegeven voor 110 meter lange schepen.
Maar de verdere aanpassingen die nodig zijn voor een vlot scheepvaartverkeer worden uit kostenoverwegingen niet uitgevoerd zoals gepland was. In plaats daarvan willen de Duitse regering en Bremen de verruiming van de rivier afstemmen op het daadwerkelijke transportvolume. De binnenvaartsector is daar niet blij mee en vreest dat verladers geen 110 meter-schepen zullen inzetten als nautische knelpunten nu niet grondig worden aangepakt. Daarmee zou de regering een argument hebben om de verruiming verder op de lange baan te schuiven.
Wachttijden
Via een simulatie brengt de Duitse vaarwegbeheerder momenteel de knelpunten voor de binnenvaart en hun gevolgen in kaart. De langste wachttijden ontstaan bij de sluizen, met name in Petershagen, Schlüsselburg en Landesbergen.
‘We draaien aan verschillende knoppen om de Midden-Weser voor grote schepen zo aantrekkelijk mogelijk te maken’, werd tijdens de informatiemiddag uitgelegd. ‘We denken in eerste instantie aan de uitbreiding van de bedieningstijden. In de toekomst gaan we alle sluizen tussen Bremen en Minden centraal bedienen. De nieuwe verkeerscentrale die daarvoor nodig is, gaat in 2019 in bedrijf.’
Om meer inzicht te krijgen in de maatregelen plant de WSV in het voorjaar een proefvaart met een 110 meter-schip.
tekst: Sarah De Preter