Wärtsilä is van plan zijn productiecapaciteit te verminderen en het merendeel van de productie van propellers en hulpmotoren naar China over te hevelen. Het bedrijf is voornemens om in de loop van dit jaar wereldwijd ongeveer 1.400 arbeidsplaatsen te schrappen. In Nederland komen 570 van de 1561 arbeidsplaatsen te vervallen.
In Nederland is Wärtsilä van plan de huidige propellerproductielocatie in Drunen en de onderdelenproductielocatie DTS in Zwolle te sluiten. Daarnaast wil Wärtsilä de productie van W20-motoren in het Finse Vaasa stopzetten en overbrengen naar China, “om te kunnen blijven concurreren in de huidige markt”.
Minder orders, meer concurrentie
“De wereld is in een kort tijdsbestek drastisch veranderd”, aldus Wärtsilä-president en CEO Ole Johansson. “China is uitgegroeid tot een sterk maritiem centrum en die groei zal doorzetten. Het verminderde activiteitenniveau op de mondiale maritieme markt hield aan in 2009. De orderontvangsten van Wärtsilä Ship Power lagen aanzienlijk lager dan voorgaande jaren. De concurrentie op de markt zal intensiveren.”
Vorig jaar maakte Wärtsilä al gebruik van zijn flexibele bedrijfsmodel om de capaciteit aan te passen aan de nieuwe marktvraag. Er werden acties gestart en grotendeels doorgevoerd om ongeveer 600 arbeidsplaatsen te schrappen. Aan het einde van 2009 bestond het totale personeelsbestand van Wärtsilä uit 18.541 mensen.
Wärtsilä zal de productie van grote 4-taktmotoren in Europa voortzetten; in het Finse Vaasa en in Triëst (Italië). De R&D-activiteiten in Europa zullen eveneens worden gehandhaafd op de huidige locaties. In Nederland zal Wärtsilä een Propulsion Technology & Services Centre vestigen.
Verschuiving naar Azië
De netto-omzet groeide in 20008 met 14 procent en de winstgevendheid werd verbeterd ten opzichte van 2008. In 2010 moet Wärtsilä een stap terug doen aangezien het aantal orders vermindert. De netto-omzet voor 2010 zal 10 tot 20 procent lager uitvallen dan in 2009, verwacht het bedrijf. “De winstgevendheid vóór niet-terugkerende posten wordt geschat op ongeveer 9 tot 10 procent, dichtbij de bovengrens van onze winstgevendheidsdoelstelling voor de lange termijn.”
“De maritieme markt blijft uitdagend en de marktvraag zal in veel segmenten zeer laag zijn voor ten minste de komende twee jaar. De marktverschuiving naar Azië blijft sterker dan ooit. Aan het einde van 2009 werd wereldwijd ongeveer 90 procent van alle scheepsbestellingen geplaatst bij Aziatische scheepswerven. Zodra een breder herstel van de economie wordt ingezet, zal Azië naar voren treden als een zeer sterke markt voor de scheepsbouw, met China in het middelpunt. Van het totale productievolume van Wärtsilä Ship Power wordt 70 tot 80 procent geproduceerd in Europa, terwijl 50 procent van de markt zich al in Azië bevindt.”