- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws"Witboek Transport moet ambitieuzer" 

"Witboek Transport moet ambitieuzer" 

- Advertentie -

Delen

Het Witboek Transport biedt de binnenvaart kansen. In een gezamenlijke reactie geven de Europese binnenvaartorganisaties INE, EBU en ESO aan op zich positief te zijn over de nieuwe doelstellingen van de Europese Commissie om de CO2-uitstoot met 60 procent te verminderen. Maar ze willen dat die ambitieuzere maatregelen neemt.

“Meer goederen en passagiers over water is inderdaad de enige manier om de uitstoot door transport te verlagen en de overvolle wegen te ontlasten”, reageren INE, EBU en ESO met instemming op het vandaag door Transportcommissaris in Brussel gepresenteerde Witboek. “Maar de modal shift-doelen van de Commissie voor spoort en binnenvaart worden beperkt tot afstanden boven 300 kilometer.”
Dat gaat de binnenvaartorganisaties niet ver genoeg. Ook op kortere afstanden zou vervoer over water gestimuleerd moeten worden. “Het groeiende congestieprobleem concentreert zich op kortere afstanden en juist daar vindt het grootste deel van binnenvaartvervoer plaats. Omdat het voor duurzame mobiliteit belangrijk is dat drukke wegen in economische regio’s binnen de EU worden ontlast, wil de binnenvaartsector dat partijen die lading naar het water overhevelen op afstanden onder de 300 kilometer-grens ook worden ondersteund door het EU-beleid.”

Netwerk
Om verschuiving van lading naar de “CO2-arme en filevrije binnenvaart” te bevorderen is volgens de binnenvaartorganisaties een volledig functioneel multimodaal trans-Europees netwerk nodig dat niet alleen zeehavens met het systeem van vaarwegen verbindt. “Europa zou ook moeten investeren in de vaarweginfrastructuur zelf en zo belangrijke binnenhavens en steden en industriële regio’s beter met elkaar verbinden.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -