- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsWeyts werkt aan subsidie om wachttijden containerbinnenvaart tegen te gaan

Weyts werkt aan subsidie om wachttijden containerbinnenvaart tegen te gaan

- Advertentie -

Delen

Ben Weyts neemt maatregelen om de wachttijden voor de containerbinnenvaart in de haven van Antwerpen en andere Vlaamse havens aan te pakken. Dit jaar komt de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken met een nieuwe subsidie die de efficiëntie van het goederenvervoer en de verbindingen tussen de Vlaamse havens en hun achterland structureel moet verbeteren.

Dat antwoordde Weyts vorige week op een vraag van Bert Maertens. De Vlaams volksvertegenwoordiger, net als de minister lid van N-VA, kaartte tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement aan dat de Antwerpse haven, net als andere grote Europese havens, te maken heeft met opgelopen wachttijden voor de containerbinnenvaart.

Minister Ben Weyts. (foto Facebook)

“De minister volgt de problematiek van nabij op. Het thema werd recent nog uitvoerig besproken in de stuurgroep Flanders Port Area, het overlegplatform tussen de vier Vlaamse zeehavens, de private sector en de Vlaamse overheid”, zegt Bert Maertens.

Hij vervolgt: “De minister neemt ook concrete initiatieven om het probleem aan te pakken. Zo werd in november vorig jaar een open projectoproep voor ‘nieuwe en innovatieve impulsen die het vervoer van goederen van en naar het hinterland vlotter en efficiënter moeten doen verlopen’ gelanceerd. Van de zestien geselecteerde voorstellen, zijn er vijf projecten rond binnenvaart in de Antwerpse regio. Rond deze tijd wordt aan de betrokken bedrijven een eerste subsidieschijf uitbetaald”, zo weet Maertens.

 

Subsidie voor bundeling van volumes

Maar daarmee stopt het niet, kondigde Weyts aan. Hij wil dit jaar nog een nieuwe subsidiemaatregel lanceren met als doel de efficiëntie van het goederenvervoer en de verbindingen tussen de Vlaamse havens en hun achterland structureel te verbeteren. “Via zogenaamde ‘bundelingsconcepten’ wil de minister binnenvaart en spoor ten opzichte van het wegvervoer stimuleren.” Aldus Maertens.

De subsidie moet een deel van de extra kosten compenseren die gepaard gaan met bundeling van containervolumes en daardoor moet vervoer over water aantrekkelijker worden. Het voornemen om de regeling in te voeren is begin maart bij de Europese Commissie aangemeld om goedkeuring te krijgen voor deze vorm van overheidssteun.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -