In Rotterdam, de grootste bunkerhaven van Europa, is het afgelopen jaar iets minder gebunkerd dan in 2009: 11.900.000 in plaats van 12.170.000 ton.
Wel werd aanzienlijk meer lichte gasolie gebunkerd: van 300.000 ton naar 520.000 ton. Sinds 1 januari 2010 mogen afgemeerde schepen in de havens van de EU geen zware stookolie of dieselolie meer gebruiken voor hun hulpmotoren.
Slow steaming
De afname in 2010 is een stuk minder dramatisch dan in de jaren daarvoor. De topjaren waren 2006 en 2007. Daarna volgde in 2008 een afname van 600.000 en in 2009 een afname van 800.000 ton.
Die terugloop is voor een belangrijk deel te wijten aan de recessie. Daardoor werden schepen opgelegd. Daarnaast zijn grote containerschepen langzamer gaan varen (‘slow steaming’), waardoor ze minder brandstof verbruiken. Een 10 procent lagere snelheid bespaart 21 procent brandstof; 20 procent langzamer varen bespaart in de zeevaart zelfs 36 procent.