Wärtsilä: autodocking-installatie werkt

0

Wärtsilä heeft met succes zijn innovatieve autodocking-technologie getest. De tests werden uitgevoerd met de Folgefonn, een 83 meter lange veerboot van de Noorse exploitant Norled. Het schip beschikt over een hybride aandrijving en is al eerder uitgerust met een draadloos oplaadsysteem van Wärtsilä. De installatie van autodocking op een veerboot is een wereldprimeur.

De eerste autodocking-tests vonden plaats in januari van dit jaar. De afronding was in april afgerond met havendokproeven. Tijdens de tests hoefde de kapitein op geen enkel moment de handmatige besturing over te nemen.

 

Volledig automatisch

Volgens de procedure wordt het systeem op ongeveer 2.000 meter van de aanlegplaats geactiveerd, terwijl het schip op normale snelheid verder vaart. Het systeem vertraagt dan geleidelijk de snelheid en activeert volledig automatisch de line-up en docking-manoeuvre totdat het schip is vastgelegd. Wanneer het schip weer klaar is om uit te varen, kan het systeem op een identieke maar omgekeerde manier worden gebruikt voor de vertrekprocedure.

De software regelt automatisch het volledige manoeuvreren van het schip, inclusief de besturing en voortstuwing. Op elk gewenst moment is nog steeds een handmatige tussenkomst en controle mogelijk. De automatische functie stelt scheepsofficieren in staat om zich buiten het stuurhuis te concentreren op de actuele, lokale situatie. Dat zou volgens Wärtsilä de veiligheid en betrouwbaarheid van de activiteiten verbeteren.

De autodocking-technologie van Wärtsilä levert naast de kleinere kans op menselijke fouten nog meer voordelen op: minder slijtage omdat de thrusters doelmatiger worden gebruikt en grotere efficiëntie bij het aanleggen, zodat er meer tijd op de aanlegplaats beschikbaar is.

Tijdens de tests hoefde de kapitein op geen enkel moment de besturing over te nemen.

Nieuw tijdperk

Norled heeft de Folgefonn aan Wärtsilä beschikbaar gesteld voor de verdere ontwikkeling van een aantal producten en systemen van Wärtsilä Smart Marine. Tot de reeds geïnstalleerde en geteste Wärtsilä-technologieën behoren het energieoptimalisatiesysteem, het hybride vermogenssysteem, het draadloos inductief opladen van accu’s en de energieopslag. De veerboot kan nu worden bediend met automatisch draadloos opladen, automatisch vacuüm afmeren en automatisch aanmeren.

“Wij zijn Norled dankbaar voor de gewaardeerde samenwerking in dit project. Deze tests vormen een belangrijk element binnen Wärtsilä’s algehele visie op Smart Marine. Autodocking kan een essentieel onderdeel van ons aanbod worden voor de veerboot- en andere scheepvaartmarkten. Het bevordert onze activiteiten gericht op het leiden van de transformatie naar een nieuw tijdperk, met hoge efficiëntie en winstgevendheid voor onze klanten,” aldus Roger Holm, president van Wärtsilä Marine Solutions.

“Wij steunen Wärtsilä’s inspanningen voor een grotere efficiëntie voor scheepsexploitanten. Technologieën die de veiligheid verbeteren, de bedrijfskosten verlagen en de impact op het milieu verminderen, zijn voor onze sector alleen maar goed”, aldus Sigvald Breivik, technisch directeur van Norled.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.