De olieprijzen hebben afgelopen week een scherpe daling ingezet. De wereldwijde daling werd voornamelijk veroorzaakt door tegenvallende economische data uit de Verenigde Staten en het besluit van de Amerikaanse bank om de huidige rentestand voorlopig te blijven handhaven.
Een verminderde economische groei in de VS, een van de grootste olieproducenten en verbruikers ter wereld, heeft een aanzienlijke invloed op de wereldwijde prijzen. Dit werd vorige week duidelijk toen de wereldwijde prijzen hun grootste wekelijkse daling van de afgelopen drie maanden boekten. Brent crude liet een verlies van meer dan 7 procent op weekbasis zien en sloot de week af op $82,96 per vat. WTI (West Texas Intermediate) boekte een verlies van 6,8 procent op weekbasis en sloot de week af op $78,11 per vat.
De geopolitieke spanningen die eerder opwaartse druk op de wereldwijde prijzen brachten, lijken te zijn verminderd nu er gesprekken over een mogelijk staakt het vuren plaatsvinden. Het aantal actieve olie- en gasboorinstallaties in de Verenigde staten liet afgelopen week een scherpe daling zien. Dit daalde naar een totaal van 605 (-8). Dat is de grootste wekelijkse daling sinds september 2023.
ARA
De vrachttarieven in het ARA-gebied hebben afgelopen week hun neerwaartse daling verder doorgezet. De gelimiteerde vraag naar olie en transport heeft geleid tot een toename van vrije scheepscapaciteit in de markt.
Marktspelers zijn competitievere prijzen gaan aanbieden om de vaarschema’s van hun schepen op te vullen. Steeds meer ondervinden ze moeite met het vullen van hun vaarschema’s, waardoor het aantal schepen gestaag toeneemt dat prompt stil ligt of gaten in hun vaarschema’s hebben.
Maandag 6 mei is een officiële bankholiday in het Verenigd Koninkrijk, waardoor deze week een kortere werkweek zal zijn. Op vrijdag 10 mei verloopt de ICE-gasolie-expiratie van deze maand. Als het volume hoog genoeg is, kan die de markt enige ondersteuning bieden.
Rijn
Vrachttarieven op de Rijn zijn op weekbasis vrijwel gelijk gebleven. De markt lijkt een balans te hebben gevonden tussen de beperkte vraag naar transport en olie en de vrije scheepscapaciteit in het vaargebied.
De vrachttarieven hangen al enige tijd rond hetzelfde niveau door de eerder omschreven factoren. Hierdoor focussen de meeste marktspelers zich op hun contractuele verplichtingen en is het aantal schepen in het gebied dat op timecharter vaart toegenomen.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 6 mei 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,79 | €2,55 | €3,25 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,76 | €3,55 | €4,15 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,71 | €4,55 | €5,00 |
Vlissingen-Antwerpen | €4,57 | €4,20 | €5,05 |
Vlissingen-Rotterdam | €5,00 | €4,70 | €5,15 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,55 | €5,00 | €5,80 |
Gent-Vlissingen | €4,40 | €4,00 | €4,60 |
Gent-Antwerpen | €4,77 | €4,50 | €4,90 |
Gent-Rotterdam | €5,26 | €5,15 | €5,50 |
Gent-Amsterdam | €5,85 | €5,75 | €5,90 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
Duisburg | €8,00 | €7,50 | €8,50 |
Dortmund | €12,00 | €12,00 | – |
Keulen | €10,00 | €9,50 | €10,50 |
Koblenz | €11,00 | €11,00 | – |
Frankfurt | €13,61 | €13,61 | – |
Mannheim | €13,61 | €13,11 | €14,11 |
Karlsruhe | €14,45 | €13,95 | €14,95 |
Straatsburg | €15,20 | €14,70 | €15,70 |
Bazel EUR | €15,78 | €15,28 | €16,28 |
Bazel CHF | €15,43 | €14,93 | €15,93 |