De wereldwijde olieprijzen zijn afgelopen week licht gestegen. Brent Crude sloot de week af op $83,89 per vat, een stijging van 1 procent. WTI (West Texas Intermediate) sloot de week af met een winst van 2 procent en eindigde hiermee op $80,06 per vat. Optimistische economische cijfers uit China en Amerika zorgden voor positieve verwachtingen in de vorm van een globale toename van de vraag naar olie.
In Amerika stegen de prijzen voor consumentengoederen minder hard dan eerder werd verwacht. Dat wakkerde de hoop op een renteverlaging in het land aan. Een lagere rente kan de dollar verzwakken, hetgeen het handelen in olie in een andere valuta aantrekkelijker maakt. In China, een van s ‘werelds grootste olieverbruikers, lieten positieve economische cijfers zien dat de industriële sector met 6,7 procent is gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor.
Verdere prijsondersteuning kwam voort uit wereldwijd dalende voorraden. Het aantal actieve olieboorinstallaties in de Verenigde Staten steeg voor het eerst in vier weken naar een totaal van 497.
Ondanks het toegenomen positieve sentiment in de markt, is het doel van de OPEC+ nog niet behaald. Deze heeft afgelopen jaar een prijs van minimaal $90,00 per vat vastgesteld. Door het missen van deze doelstelling verwachten veel marktspelers dat de huidige productiebeperkingen verder verlengd zullen worden in het derde kwartaal van dit jaar. De OPEC+ komt in juni samen om eventuele verdere productiebeperkingen te bespreken.
ARA
Vrachttarieven in het ARA-gebied zijn afgelopen week verder gedaald. De vraag naar product en transport bleef ook deze week sterk beperkt. De vrije scheepscapaciteit nam hierdoor weer licht toe, wat extra neerwaartse druk op de vrachttarieven uitoefende.
Door het lange weekend (maandag 20 mei, Pinksteren), probeerden de meeste marktspelers hun schepen al aan het begin van de week in te delen. In tegenstelling tot eerder dit jaar zijn het nu voornamelijk de grotere schepen (meeer dan 5.000 ton) die meer moeite hebben met het vinden van geschikte reizen.
Rijn
Op de Rijn zijn de vrachttarieven de afgelopen week vrijwel gelijk gebleven. De meeste marktspelers doen weinig op de spot, waardoor de markt een balans heeft gevonden tussen vraag en aanbod.
Door onderhoud aan de Zwitserse Cressier-raffinaderij was er een verhoogde vraag in de markt naar het importeren van olie richting Basel. Desondanks bleef de vrachtprijs voor deze route op weekbasis vrijwel gelijk.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 20 mei 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,59 | €2,30 | €3,00 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,58 | €3,30 | €4,00 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,52 | €4,30 | €5,00 |
Vlissingen-Antwerpen | €4,20 | €4,00 | €4,50 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,64 | €4,60 | €5,15 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,40 | €5,00 | €5,80 |
Gent-Vlissingen | €4,50 | €4,00 | €4,75 |
Gent-Antwerpen | €4,41 | €4,00 | €4,90 |
Gent-Rotterdam | €5,30 | €5,00 | €5,50 |
Gent-Amsterdam | €5,86 | €5,65 | €6,00 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
Duisburg | €8,00 | €7,50 | €8,50 |
Dortmund | €12,00 | €12,00 | – |
Keulen | €10,00 | €9,50 | €10,50 |
Koblenz | €11,00 | €11,00 | – |
Frankfurt | €14,50 | €14,50 | – |
Mannheim | €14,50 | €14,00 | €15,00 |
Karlsruhe | €14,95 | €14,45 | €15,45 |
Straatsburg | €15,00 | €14,50 | €15,50 |
Bazel EUR | €15,77 | €15,27 | €16,27 |
Bazel CHF | €15,49 | €14,99 | €15,99 |