- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws"Volgend jaar soepeler regels voor estuaire vaart"

“Volgend jaar soepeler regels voor estuaire vaart”

- Advertentie -

Delen

De regelgeving voor de estuaire vaart in Vlaanderen wordt versoepeld. De Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts, wil de scheepvaart langs de kust met binnenvaartschepen een extra duw in de rug  geven.

Dat heeft Weyts geantwoord aan Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens van N-VA. “Het is goed dat de minister hier vaart achter zet”, zegt Maertens over zijn partijgenoot. “Een meer concurrentiële estuaire vaart zal de haven van Zeebrugge beter en vlotter verbinden met andere havens en ons sterk uitgebouwd binnenvaartnetwerk in Vlaanderen.”

Bij de estuaire vaart varen binnenschepen buitenom langs de kust naar de Westerschelde. Dat biedt nieuwe perspectieven, vindt Maertens. Het maakt  goederentransport, bijvoorbeeld tussen de haven van Zeebrugge en de haven van Gent en Antwerpen, vlotter en efficiënter. Als logistieke draaischijf van West-Europa moet Vlaanderen nu al investeren in de logistiek van de toekomst, aldus de N-VA-politicus. Minister Weyts heeft dat goed begrepen, maakt hij uit diens antwoorden op.

 

Risico’s

De aanpassing van het Koninklijk Besluit Estuaire Vaart staat al in de steigers. Het huidige KB is volgens velen stringent geformuleerd en een versoepeling van de bemannings- en technische vereisten voor schepen is wenselijk. Een werkgroep met vertegenwoordigers van de Vlaamse Overheid, de FOD Mobiliteit en de Haven van Zeebrugge buigt zich momenteel over mogelijke aanpassingen aan dit KB.

“De risico’s die het varen met binnenschepen op zee met zich meebrengt, zijn reeds in kaart gebracht. Het KB wordt nu getoetst aan de risicoanalyse. Een beperkt aantal zaken die versoepeld kunnen worden, zijn intussen gedetecteerd. Dit wordt nu verder onderzocht. We verwachten een concrete wijziging van het KB in de eerste helft van 2017”, zegt Maertens.

 

Kunstmatig eiland

Ook het eventuele ‘pilooteiland’ voor de Vlaamse kust kan volgens Maertens van meerwaarde zijn voor de estuaire vaart. Dit kunstmatige eiland werd onlangs voorgesteld door minister Weyts en de federale staatssecretaris Philippe De Backer. Een eiland voor de kust zou bescherming bieden tegen de stijgende zeespiegel, en voordelen bieden voor de estuaire vaart.

“Een eiland of eilandgordel kan ervoor zorgen dat er een luwer golfklimaat ontstaat. Hoe milder het golfklimaat, hoe soepeler de vereisten voor schepen die een traject voor de kust volgen. Indien het golfklimaat mild genoeg is, is het in de toekomst misschien zelfs mogelijk om met conventionele binnenschepen dit traject af te leggen”, aldus Maertens.

 

foto: Een schip met estuair certificaat in de haven van Zeebrugge. (foto Marc Ryckaert)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -