De Vlaamse Waterweg nv heeft de nv Via T Albert aangesteld om acht bruggen over het Albertkanaal te herbouwen zodat schepen met vier lagen containers eronderdoor kunnen varen. De bouwkosten bedragen 107 miljoen euro.
“We bouwen onze belangrijkste watersnelweg verder uit”, zegt Ben Weyts, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Elke vracht die over het Albertkanaal kan gaan, moet niet meer over de wegen van Antwerpen en Limburg.”
Kwart meer lading haalbaar
Het Albertkanaal is nu al de belangrijkste vaarweg van Vlaanderen. De capaciteit van deze economische slagader kan nog eens met een kwart worden uitgebreid door ervoor te zorgen dat alle bruggen over het kanaal een doorvaarthoogte hebben van minimaal 9,10 meter. Op die manier kunnen schepen met vier lagen containers passeren. Bij 48 van de 62 bruggen over het kanaal is de verhoging al uitgevoerd (33) of in uitvoering (15).
Identieke stalen boogbruggen
Via T Albert is een voor dit project opgerichte vennootschap. De nv bestaat uit Franki Construct, Hye, Willemen Infra en Aelterman. De Federale Verzekeringen staan in voor de financiering.
Vlaanderen heeft Via T Albert 29 april opdracht gegeven om nog eens acht bruggen over het Albertkanaal te herbouwen. Het gaat om de bruggen Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals-Herenthoutseweg, Kuringen en de Hoogmolenbrug (Schoten).
De Vlaamse Waterweg en de Via T Albert hebben een publiek private samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud voor de eerste dertig jaar. Met acht stalen boogbruggen van hetzelfde type worden de ontwerpkosten beperkt en kunnen de werkzaamheden snel worden uitgevoerd. Eind 2022 moeten alle acht bruggen volledig herbouwd zijn.
Belangrijke stap
“Dit is een belangrijke stap in de uitbouw van het Albertkanaal”, aldus minister Weyts. “We verhogen niet alleen de bruggen, maar ook het rendement van de transporteurs. Straks kunnen zij vier lagen containers stapelen op hetzelfde binnenschip. Het wordt zo nog verleidelijker om te kiezen voor de watersnelweg.”
“Onze waterwegen moeten veilig en innovatief zijn en beantwoorden aan de vraag en vereisten van de klanten”, vindt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg. “De verhoging van de bruggen past perfect in dit plaatje.”
“We zijn in augustus 2017 gestart met een eerste cluster van zeven bruggen. Binnenkort openen we de eerste van die nieuwe bruggen. We steken nu met deze tweede cluster alvast een tandje bij”, vult Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder bij de vaarwegbeheerder, aan.