"Verzelfstandiging Amsterdamse haven moet"

0

Het is cruciaal dat de Amsterdamse haven verzelfstandigt. Juist voor de bedrijven in het havengebied en zelfs voor de bedrijven in heel Amsterdam. Dat vindt ORAM, de ondernemersvereniging en havenbranchevereniging van Amsterdam. "De haven moet verzelfstandigen om de concurrentie aan te kunnen met andere havens en om ervoor te zorgen dat Amsterdam in de top 5 van economische regio’s van Europa blijft", aldus voorzitter Paul Wevers.

Als een bedrijf opereren
Alle concurrerende havens waaronder Hamburg, Antwerpen, Le Havre en natuurlijk ook Rotterdam zijn al verzelfstandigd en dat is niet voor niks. Ook Schiphol is zo georganiseerd. Wil Amsterdam op het hoogste niveau kunnen blijven meespelen, dan moet het havenbedrijf "als een bedrijf snel en flexibel kunnen inspelen op marktkansen".

ORAM-voorzitter Paul Wevers. (foto Blink Fotografie)

De ervaring met verzelfstandiging van havens was en is zonder uitzondering positief, stelt ORAM. "Het versterkte het ondernemerschap en zorgde voor een slagvaardiger haven. Het bracht de relatie tussen bedrijven, overheid en andere stakeholders beter in balans. Amsterdam heeft dat ook nodig."

Tafelzilver
"Bij zo’n havenbedrijf past een professionele raad van commissarissen. Een toezichthouder die op strategische en zakelijke gronden stuurt en niet op basis van de politieke waan van de dag. Zo wordt de hoogte van de havengelden niet meer geregeerd door de staat van de gemeentekas, maar door de noodzaak als haven concurrerend te zijn en te blijven."
"Er wordt weleens gezegd dat Amsterdam met het verzelfstandigen van de haven haar tafelzilver verkwanselt", aldus Wevers. "Dat is geenszins het geval. Het havenbedrijf wordt immers niet verkocht, maar verzelfstandigd tot een overheidsbedrijf. Dat is een wezenlijk verschil."
De gemeente blijft verantwoordelijk voor de bestemmingsplannen. Als belangrijkste aandeelhouder blijft de gemeente ook leidend bij de belangrijke strategische keuzes. "Tegelijkertijd kan de rol van het havenbedrijf veranderen van landlord naar ketenregisseur. Van gebiedsbeheerder naar ontwikkelaar van gebied, product en markt."

Concurreren
"Alleen zo kan de Amsterdamse haven in de toekomst de concurrentie aan en blijft Amsterdam logistiek en economisch aan de top", meent ORAM. "Cruciaal voor het bedrijfsleven. In de haven en daarbuiten."

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.