De geplande verbreding en verdieping van het sluiscomplex Kornwerderzand staan op de tocht. Dat komt door de veel hoger uitvallende kosten.
Vanuit de noordelijke regio’s, Urk, Port of Zwolle en de bedrijven in deze regio’s wordt al jaren aangedrongen op de aanpak van de sluis in de Afsluitdijk. Om de verruiming mogelijk te maken hebben regionale overheden en ondernemers toegezegd mee te betalen: respectievelijk 62 en 26,5 miljoen euro. Er is echter gigantisch gat in de begroting ontstaan. Enerzijds doordat alles duurder is geworden, er ook maatregelen tegen verzilting moeten worden genomen en doordat er een verschil zit tussen de visie van het ministerie en Provincie Friesland.
Tekort van 375 miljoen
Het plan zou oorspronkelijke 199,5 miljoen euro kosten. Het project is in de variant die het rijk wil nu begroot op 461 miljoen euro. Daar komt nog 114 miljoen bovenop voor de maatregelen die nodig zijn tegen de verzilting. Al met al komen de totale kosten zo neer op 575 miljoen euro, wat resulteert in een totaal tekort van 375 miljoen, heeft minister Barry Madlener aan de Tweede Kamer laten weten.
Het sluiscomplex zou geschikt moeten worden voor schepen met een maximale afmeting van 135 bij 16 meter breed en een diepgang van 4,50 meter. De bruggen, de schutsluis en de vaargeulen moeten volgens het ministerie ook geschikt gemaakt worden voor het passeren van bijzonder transport: superjachten en nieuwbouwcoasters. Friesland vindt dat niet nodig.
Port of Zwolle
Voor Port of Zwolle is de aanpassing van de sluis van cruciaal belang om grotere schepen toegang te geven tot de havens van Kampen, Meppel en Zwolle. Het havenbedrijf roept de Rijksoverheid op om met spoed naar oplossingen te zoeken en met aanvullende financiering te komen, zodat de verruiming en bijbehorende aanpassingen alsnog kunnen doorgaan. “De regionale overheden en ondernemers hebben hun verantwoordelijkheid genomen en een significante bijdrage geleverd. Het is nu aan het Rijk om deze regio niet in de steek te laten en het belang van het project voor de Nederlandse economie te onderkennen,” aldus Jeroen van den Ende, CEO van Port of Zwolle.
Het sluisproject bij Kornwerderzand is volgens Port of Zwolle niet alleen cruciaal voor de economische ontwikkeling van de havens rond het IJsselmeer, maar ook voor de versterking van de hele noordelijke regio als logistiek knooppunt. “Zonder extra financiële steun dreigt deze kans echter verloren te gaan.”