“Nooit eerder heeft de binnenvaart zoveel kans gehad om haar kwaliteit als ‘groene vervoersmodaliteit’ te laten doorklinken in politieke standpunten.” Dit stelt het CBRB in een persbericht over de verkiezingen van 9 juni. “In alle (concept)programma’s van politieke partijen voor de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni staan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hoog op de prioriteitenlijst.”
Er is erkenning voor de rol die de binnenvaart kan spelen in het terugdringen van emissies van CO2 en van andere, schadelijke stoffen. Het CBRB: “De SP stelt dat de binnenvaart moet worden gestimuleerd. De ChristenUnie wil de realisatie van overslagterminals stimuleren en vindt dat er een actieplan moet komen voor kleine vaarwegen en kleine binnenschepen. Tevens vindt de CU dat de overheid de binnenvaart te hulp moet schieten bij het bestrijden van de crisis om te voorkomen dat de vloot moet worden gesaneerd. Tegelijkertijd zegt de CU dat vrachtauto’s meer belasting moeten gaan betalen, navenant aan de schade die zij berokkenen aan de samenleving. De PvdA stelt dat het wegvervoer een toeslag moet gaan betalen naar analogie van de Maut in Duitsland.”
In de verkiezingsprogramma’s liggen nog meer kansen voor de binnenvaartondernemers. Zo stelt de VVD voor ondernemers die zich bedienen van groene technologieën minder belasting te laten betalen. De VVD maakt zich er ook sterk voor dat de doorvoerfunctie van Nederland wordt versterkt: “Ruim baan voor de Rotterdamse haven en de achterlandverbindingen”. De liberalen merken tevens op dat het aantal Natura 2000-gebieden (gebieden die een speciale status krijgen in de EU) fors moet worden teruggebracht. Dat kan van belang zijn voor de binnenvaart, omdat vaarwegen die door deze gebieden leiden mogelijk te maken krijgen ongunstige voorwaarden voor de scheepvaart. Ook D66 merkt op dat er helderheid moet komen voor de vele ondernemers in de buurt van de Natura 2000-gebieden. D66 is echter een voorstander van het handhaven van het aantal Natura 2000-gebieden.
Het CBRB ziet ook positieve kanten in de benadering van ondernemers in de verkiezingsprogramma’s. “Alle partijen lijken het erover eens dat het juist de kleine ondernemers zijn, die Nederland door de crisis slepen. Die hebben tot nu toe de meeste veerkracht getoond. En vrijwel alle partijen zien dan ook in dat het midden- en kleinbedrijf meer (belasting)voordelen en bescherming verdient.”
Het CBRB merkt vervolgens op dat de ChristenUnie – de partij van Tineke Huizinga, die bijna drie jaar lang als staatssecretaris van V&W nauw betrokken was bij het wel en wee in de binnenvaart – van alle partijen verreweg de meeste verwijzingen naar de binnenvaart maakt. “De CU stelt ook nog voor schone binnenschepen in de havens minder havengeld te laten betalen en/of sneller af te handelen. Dat is zeker ook nuttig. De binnenvaart mag dan de schoonste vervoerder zijn, de sector is zich er heel goed van bewust dat het nog schoner kan, en moet.”
meer hierover: www.cbrb.nl.
Overzicht van relevante standpunten in de verkiezingsprogramma’s