- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Spangen op de stip

Mts Spangen op de stip

- Advertentie -

Delen

De Spangen is de nieuwe ‘linksbuiten’ van Valliantie Chartering BV. Deze club huist onder hetzelfde dak als Maaskade Bevrachters BV en Mariliq BV, waarvan de laatste deze Spangen opstelt in de interne trafiek. Gevormd door Shipyard Kladovo in Servië, was het Breko Nieuwbouw BV Papendrecht die deze 86 x 9,60 meter grote mts Spangen opleidde tot een klassespeler.

Actrice Elise Schaap, die in series en films als Hart tegen hart, Het glazen huis en Bride Flight in de huid van personages kruipt, was tijdens de doop op 6 januari vrij van plankenkoorts en zwierde de fles Pommery met een charmant gebaar tegen de Spangen aan scherven. Applaus vulde de Papendrechtse Ketelhaven.

Rimpelloze samenwerking

Vlnr Ron Neleman, Elise Schaap, Ria en Piet Wassenaar. (foto Johan de Witte)

Gevraagd door Piet Wassenaar vond zij het een eervolle rol om als kleindochter van Paul Schaap, die Maaskade Bevrachters in 1961 oprichtte, de Spangen en zijn bemanning een behouden vaart te mogen wensen.
Hierna was het tijd voor een toost, spijs en dialoog doorspekt met afbouwjargon, in de ambiance van de rijncruiser Alina, waar tevens de nieuwjaarsborrel op het menu stond. Piet Wassenaar van Maaskade Bevrachters entertainde zijn gehoor dat speechen niet zijn sterkste kant was, evenwel niemand anders hiervoor had kunnen vinden. Zoals altijd ‘to the point’, bedankte hij Breko en alle medewerkers voor een rimpelloze samenwerking.
Breko’s nieuwbouwdirecteur Ron Neleman legde de nadruk op korte en vooral constructieve bouwbesprekingen. Neleman memoreerde de wens van de opdrachtgever om de Spangen zonder bijrekening op te leveren. Hij verontschuldigde zich, door humor begeleid, dat de bloemen voor de vier betrokken dames op de achtergrond als enige budgettaire overschrijding gezien moesten worden. Evenwel dik verdiend!

Beetje trots
Ben je net 22, was je op je zestiende al vakantie op het water aan het invullen, heb je het STC afgerond, groot vaarbewijs in je zak, reeds gevaren op een melasse-, chemie- en bunkertanker als je vader vraagt of je er wat voor voelt om de projectleider te zijn bij de afbouw van mts Spangen. Sander Wassenaar zei “JA”.

Volgens Sander heb je met Breko’s nieuwbouwdirecteur Ron Neleman, de bedreven projectleider Alex Mutsaars en zijn spelers een team waarmee je een wedstrijd kan winnen. Daarnaast is het de uitdaging om er een persoonlijke draai aan te geven ofwel uitvoering vanuit praktijk/werkervaring verbeteren en zorgen dat alles op tijd geleverd wordt.
“Op de Spangen ben ik wel een beetje trots”, zegt Sander. Bovendien volgde de technische man en ‘nieuwbouwcoach’ van Maaskade BV, Edwin Swets, zijn prestatie op de voet. Resultaat: professionele klasse, waarbij Lloyds de vinger aan de pols hield. Proefvaart: probleemloos!
“Bij de uitvoering van dit schip ligt de lat een tikje hoger dan standaard”, aldus Sander. “Het is een klasse C-tanker, niettemin is er voor een rvs leidingsysteem gekozen, waarmee een grotere productrange mogelijk is.”

EPC
PSI tekende, plaatste en ontwikkelde het leidingsysteem met allround-mogelijkheden. In de vijf centertanks zijn eveneens rvs leidingen geïnstalleerd waarmee lading door een ‘primair secundair systeem’ van Heatmaster op temperatuur blijft. De twee Bornemann-pompen worden gemanaged door een geautomatiseerd los- en laadsysteem van European Pump Services uit Ridderkerk. Dit Pump Control-systeem (EPC) is ontwikkeld in samenwerking met AIM Elektrotechniek uit Papendrecht. Het systeem heeft onbegrensde mogelijkheden, is simpel en doeltreffend bedienbaar.
De kern van het EPC-systeem is een PLC (chip) met betrouwbare eigenschappen, waarmee het pompsysteem als een automatische piloot functioneert en in eenvoud en efficiency zijn vergelijk niet heeft. AIM Elektrotechniek heeft als onderneming binnen de Breko-groep de elektrische installatie en het aansluiten van apparatuur verzorgd.

Piet Wassenaar en Mark Breijer van Breko.

Tsjechische bemanning
Edwin Swets laat ons het schip zien. We starten in de stuurhut waar het label van Alubouw de Mooy aan hangt. Dutch Marine Technology (DMT) leverde de communicatie- en navigatieapparatuur. Na achttien jaar klantgerichte oplossingen voor de scheepvaart weet DMT wat er in een stuurhuis nodig is.
Overigens is dat eveneens bekend bij Willemsen Interieur & Scheepsbouw, die de betimmering van woning en stuurhut realiseerde. Altijd herkenbaar origineel, fraai en duurzaam!
Pon Power zorgde met een Caterpillar 3512 voor voortstuwing. De John Deere hulp- en pompmotor kwamen van Dolderman Dordrecht. In de machinekamers manifesteert de ‘Breko-style’ zich rondom in perfecte afwerking en detail. Hoewel er de laatste weken geen sprake was van schilderachtige weer, krijgen de schilders van de Spangen niettemin een dikke plus.
“Dit is een relatief klein schip in bezit van kwaliteit gecombineerd met veiligheid en grote mogelijkheden, aangepast op onze markt”, aldus Edwin Swets. Een Tsjechische bemanning die al jaren in dienst is bij Maaskade Bevrachters, gaat ermee het water op.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -