Sinds vanochtend 08.00 uur mag de opvaart St. Goarshausen weer passeren. Dat mag tot 17.00 uur. Gisteren was de scheepvaart de hele dag gestremd omdat aan boord van de zwaveltanker Waldhof boringen werden uitgevoerd in de tanks. De afvaart blijft nog steeds gestremd.
(foto’s WSA Bingen)
In de vijf ladingtanks die deels boven water uitsteken hebben de bergers van Mammoet Maritime gaten geboord van 50 en 80 millimeter. Via die gaten konden ze door stikstof te spuiten het explosieve waterstofgas dat zich aan boord had gevormd, verdrijven.
Pompen
Bij twee van de tanks (1 en 2) is die aanpak niet mogelijk doordat de geschikte boorlocaties zich grotendeels onder water bevinden. Voor dat probleem wordt nog naar een oplossing gezocht.
Mit een van de drijvende bokken, de Ajax van WSA Bingen, is gisteren alvast apparatuur naar de Waldhof gebracht. Vandaag worden op de boorplekken grotere gaten in de tanks gesneden, zodat er ruimte komt voor de pompen. Als alles meezit zou vandaag het eerste zwavelzuur al uit het schip naar gereed liggende tankduwbakken overgepompt kunnen worden.
Bij het lichten is het zaak te voorkomen dat de boeg van de Walshof verder wegzakt in de kuil die bij het schip is ontstaan door de stroming, meldt WSA Bingen.
Forum
Vanmiddag begint om 13.00 uur een schippersbijeenkomst in Haus Oberrhein in Mannheim (adres: Rheinvorlandstrasse 5, ingang aan de waterzijde). Dit Forum, ‘Gestrandet’ getiteld, is een initiatief van de uit Mannheim afkomstige binnenvaartondernemer Gudrun Mnich van het ms Salisso. Hij wil daarmee uitwisseling van informatie en tips naar en tussen getroffen schippers op gang brengen. De bijeenkomst wordt georganiseerd door Hafengesellschaft Mannheim (HGM), de Ev. Schifferseelsorge Mannheim/Ludwigshafen en de Mannheimer Schifffahrtsverein. Zij proberen de schippersgezinnen en bemanningen zo goed mogelijk te ondersteunen.
De haven van Mannheim ligt met negentig schepen helemaal vol. HGM is gestopt met havengeld in rekening brengen en bunkerschepen brengen drinkwater rond.