- Advertentie -
Meer
    - Advertentie -
    HomeNieuwbouwVan Wijngaarden Marine Services breidt vloot uit met Waddenstroom

    Van Wijngaarden Marine Services breidt vloot uit met Waddenstroom

    - Advertentie -

    Delen

    Deze maand vond de geslaagde proefvaart van de Waddenstroom plaats, een in opdracht van Van Wijngaarden Marine Services door Damen Shipyards Hardinxveld gebouwde 37 meter lange DP2 Multi Cat 3713. Met de bouw van dit multifunctionele werkschip bestaat de vloot van Van Wijngaarden uit negentien vaartuigen, stuk voor stuk vernoemd naar een rivierstroom in Nederland.

    ⇒ Kijk voor technische informatie op Vlootschouw.nl.

    Toch is het overgrote deel van die vloot niet of nauwelijks te vinden op de Nederlandse binnenwateren. De boten zijn wereldwijd betrokken bij onder andere baggerwerkzaamheden, offshore-projecten en duur­zame energieprojecten, zoals windmolenparken op zee. Daarnaast worden geotechnische werkzaamheden verricht, sleep­reizen uitgevoerd en is het familiebedrijf betrokken bij het nivelleren van de zee bodem in havens en vaarwegen.

    Hardinxveld

    In 1969 begon Wim van Wijngaarden, oom van de huidige managing director Peter van Wijngaarden, een eenmansbedrijf dat zich specialiseerde in het verzorgen van sleepdiensten voor Nederlandse baggeraars. De Vliestroom was het eerste schip, dat nog steeds deel uitmaakt van de vloot. In 1974 werd het bedrijf ook internationaal actief en werd de naam gewijzigd in Van Wijngaarden Marine Services.

    Schipperszoon Peter van Wijngaarden zag zijn maritieme toekomst niet in de binnenvaart en ging daarom naar de zeevaartschool. In 2013 kwam hij aan de wal. Twee jaar later ging oom Wim, in het bedrijf bijgestaan door zijn echtgenote Corry, met pensioen en werd Peter directeur van het bedrijf. De vloot groeide gestaag en ook de schepen werden steeds groter. Van een historisch pand in Sliedrecht verhuisde de maritieme dienstverlener naar een modern kantoor aan de haven in Hardinxveld, de plaats waar het bedrijf in 1969 begon.

    Alle nieuwbouwschepen zijn afgebouwd in de thuishaven Hardinxveld. Peter van Wijngaarden zegt daarover: “Niet door één scheepswerf, maar door Neptune, Den Breejen en Damen Shipyards… allemaal werven die gevestigd zijn aan de Rivierdijk.”

    De Waddenstroom. (foto Media Creators)

    Nederlandse vlag

    “In 2019 lieten we bij Damen Hardinxveld onze eerste Multi Cat 3013 DP1 bouwen, die de naam Kilstroom draagt, al snel gevolgd door de Waalstroom. Deze Multi Cats zijn al sinds november 2021 actief op de 18 kilometer brede zeestraat tussen Duitsland en
    Denemarken. Daar zijn ze betrokken bij de aanleg van een 7,4 miljard euro kostende tunnel in het westelijke deel van de Oostzee. Naar verwachting zal die tunnel in 2029 gereed zijn.”

    Verder waren de schepen van Van Wijngaarden Marine Services, die allemaal onder Nederlandse vlag varen, betrokken bij onder andere de Oosterscheldewerken en duurzame energieprojecten als windmolenparken op de Noordzee en voor de kust van de Baltische Staten. Naast de drie Multi Cats omvat de vloot vijf Damen Shoal­busters, veelzijdige en krachtige multifunctionele schepen voor gebruik in zowel ondiepe als diepere wateren.

    Gunstige markt

    “De markt van grote infrastructurele werken is op dit moment erg gunstig, zodat we onze vloot wilden uitbreiden met een multifunctionele Multi Cat. Damen Shipyards heeft de filosofie van bouwen voor voorraad. Ze hadden daardoor het casco al liggen en konden een snelle levertijd garanderen”, vertelt Peter van Wijngaarden.

    Zijn bedrijf denkt bij de nieuwbouw ook aan het welzijn van de bemanning. Hij zegt daarover: “De inrichting van de accommodatie van de Waddenstroom is voor maximaal zestien personen. Zes hutten bevinden zich boven de waterlijn, voor een Multi Cat heel bijzonder en vooral gedaan om het comfort van de bemanning te verbeteren.”

    “Wij streven er voortdurend naar om het bewustzijn en het gedrag van onze medewerkers op het gebied van kwaliteit, gezondheid, veiligheid en milieu (QHSE) te verbeteren. Zo zorgt het DP2-systeem voor een hoger veiligheidsniveau.”

    “We hebben gekozen voor een Damen Marine NOx-reductiesysteem. Deze Multi Cat is voorbereid op een toekomstige aansluiting op een op het dek gemonteerd batterijpakket voor emissievrije operaties. Het schip beschikt over een vier punts-afmeersysteem door middel van vier extra ankerlieren. Al onze wensen zijn doorgevoerd op deze DP2 Multi Cat.”

    Zo is het 190 m2 grote dek aangepast om de plaatsing van projectcontainers mogelijk te maken. Aan boord staan twee Caterpillar-generatorsets en een voortstuwingsmotor type C32 van 1.015 pk bij 1800 toeren. De Waddenstroom is uitgerust met twee hydraulische HS Marine-kranen, één op het voordek en één op het achterdek, van 18,50 meter met een capaciteit van 13,5 ton.

    Multifunctioneel

    In combinatie met de boeg- en hekrollen maakt dit de Waddenstroom multifunctioneel en het werkschip kan alle denkbare onder­steunende taken uitvoeren, zowel offshore als, dankzij de minimale diepgang van slechts 2,30 meter, dicht bij de kust. Zelfs stranden behoort tot de mogelijkheden. De trekkracht van het IMO Tier III-gecertificeerde schip
    bedraagt 35 ton.

    Peter van Wijngaarden is zichtbaar trots op de nieuwste aanwinst van de moderne vloot. De multifunctionele Waddenstroom kan na de geslaagde proefvaart worden ingezet: all over the world.

    Door Jan Hoek

    Delen

    - Advertentie -

    Meer

    Laat een reactie achter

    Vul uw opmerking in!
    Vul je naam in

    - Advertentie -
    - Advertentie -

    - Advertentie -
    - Advertentie -