Op eigen initiatief, als investering in de toekomst van de cruisevaart, liet Den Breejen Shipyard in de coronaperiode zelf een casco bouwen voor een duurzaam, innovatief passagiersschip. Gaandeweg de bouw werd een koper gevonden en in november 2022 ging de afbouw van start. Inmiddels is de Thurgau Gold naar volle tevredenheid in de vaart.
“In de coronaperiode moesten veel klanten uit de cruisevaart hun schepen stilleggen”, vertelt Johan Kaasjager, commercieel directeur bij Den Breejen. “Hierdoor kwam ook de orderintake tot stilstand. Men oriënteerde zich wel op nieuwbouw, maar investeringsplannen werden on hold gezet. Wij hebben toen als werf besloten zelf een casco te laten bouwen met een uniforme basis, wat een goed platform zou blijken in de markt.”
Breed publiek
“Aan speculatief bouwen kleeft het risico dat je klanten uitsluit die heel specifieke eisen hebben”, vervolgt Kaasjager. “Je spreekt echter wel klanten aan die minder vasthouden aan één bepaalde stijl. Zo konden we garanderen dat we het schip in het tweede kwartaal van 2023 zouden opleveren. Potentiële kopers wilden zo laat mogelijk investeren, maar wel vroeg genoeg instappen om nog een eigen touch aan het schip te kunnen geven. Het was een spannende uitdaging om tussen werf en markt het juiste moment te vinden.”
Er werd een voorstel uitgewerkt met een lay-out die een zo breed mogelijk publiek zou aanspreken. “Een innovatieve basis die voldoende ruimte liet voor een individuele, klantgerichte uitwerking. De meeste rederijen waren enthousiast. Zij hadden op dat moment nog geen aandacht voor nieuwbouw, maar wilden wel direct na corona een nieuw schip in de markt kunnen brengen.”
Partnerships
Het casco is afgebouwd in samenwerking met vaste leveranciers, die door de werf als partners worden gezien. “De bouw van een schip is teamwork. Wij betrekken onze partners zo vroeg mogelijk zodat we samen met een sluitend bouwplan kunnen komen. Normaliter worden er in de ontwerpfase al zoveel mogelijk besluiten genomen qua interieur, stoffen en materialen. In dit geval hebben we tijdens de afbouw nog moeten schakelen, maar uiteindelijk lag er een resultaat om trots op te zijn.”
Voor het interieur werkte Den Breejen samen met Omega Architects, die voornamelijk actief zijn in de jachtbouw. Om het schip een eigen identiteit te geven, is ook langs de buitenkant een restyling doorgevoerd. Zo kun je door een glazen opening in het topdek naar beneden kijken, wat een ruimtelijk gevoel geeft.
Golden touch
Met PCE uit Hamburg, een investeerder in de riviercruisemarkt, werd een koper gevonden die het schip via Thurgau Travel Cruises in de vaart kon brengen. “Thurgau wilde een schip met een golden touch. Daarom komen in het interieur gouden elementen en details terug. Cabines en suites hebben beweegbare ramen van vloer tot plafond die de ruimtelijke indeling extra benadrukken. Ook de lounge heeft panoramische ramen over vrijwel de hele breedte. Als je er zit, ervaar je echt het contact met het water en de omgeving.”
Behalve stijlvol is de Thurgau Gold een groen en innovatief schip. Alle motoren en generatoren voldoen aan de Stage V-norm. “Met de generatoren zijn we nog een stap verder gegaan door PACCAR Euro VI-motoren toe te passen. Deze komen uit de automobielindustrie en zijn geschikt gemaakt voor de maritieme industrie. Ze zijn zuinig, stil, compact en uiterst schoon.”
Toekomstgericht
In de reling op het topdek zijn zonnepanelen verwerkt. De batterijen aan boord worden gebruikt voor peak shaving: bij pieken op het netwerk hoeft men geen tweede dieselgenerator op te starten, maar kan men tijdelijk energie uit de batterijen halen. “We zijn blij met dit systeem. Ondanks de complexiteit van de techniek is het heel gebruiksvriendelijk.”
Op enkele warmtebronnen zoals de hoofdmotor en de luchtbehandelingsinstallatiekast zit warmteterugwinning voor de opwarming van water aan boord.
Fraai, duurzaam en toekomstgericht – is de Thurgau Gold daarmee het beste cruiseschip ooit? “Dat is niet zo eenvoudig vast te stellen! De techniek evolueert snel en samen met opdrachtgevers proberen wij altijd verder te innoveren. De cruisevaart is een interessante markt met klanten die houden van luxe en innovatie, maar die zeker ook prijsbewust zijn. Die markt is gelukkig weer volop in beweging en blijft daarmee onze corebusiness.”
⇒ Kijk voor meer informatie op Vlootschouw.nl.