Van drogeladingschip Vacando naar motortankschip Vacando

0
(foto Maritime Filming Group)

Na een succesvolle proefvaart kon onlangs de door Asto Shipyard afgebouwde 3.400 ton metende Vacando worden overgedragen aan de eigenaren Maarten de Jonge en zijn echtgenote Joyce Deen. Daarmee stapt de familie De Jonge van drogeladingschip Vacando over naar motortankschip Vacando. 

Hun kinderen, die binnenkort naar school gaan, zijn voor de eigenaren/ouders Maarten en Joyce de reden van deze overstap: iets meer vrije tijd en vanuit thuishaven Alblasserdam varen in het nabijgelegen ARA-gebied. 

Het drogeladingschip is via RensenDriessen verkocht en vaart tegenwoordig met de nieuwe eigenaar K. Wijbenga uit Balk verder onder de naam Spirit. RensenDriessen Shipbuilding heeft daarnaast in opdracht van de klant ook het casco van de tanker Vacando gebouwd op hun ‘thuiswerf’ Santierul Naval in Orsova. De Roemeense werf heeft in de scheepvaartbranche een uitstekende naam opgebouwd, waarmee de levering van een kwalitatief hoogwaardig casco is gegarandeerd.

Burando

Zowel het drogeladingschip als de tanker hebben als afmetingen 110 x 11,45 meter. De capaciteit van 208 TEU aan boord van de in 2007 via Concordia Werkendam geleverde en bij Shipyard Jooren compleet, dus inclusief casco, gebouwde Vacando is met de nieuwbouwtanker vervangen door elf ladingtanks van 380 kuub. Dat betekende dat de diepgang van 3,70 naar 5,85 meter ging. Hiermee is door de bouwers de maximale afmeting voor dit type schip gerealiseerd. 

De elf ATEX-gecertificeerde pompen (Marflex Deepwell Pump Double, MDPD80) hebben een capaciteit van 100/110 kuub per uur. De enkeltraps centrifugale deepwellpomp maakt gebruik van het oliegesmeerde aandrijfprincipe. 

Konutherm leverde een thermisch olie­systeem voor verwarming van de vloeibare lading in de elf tanks. Dat is een verantwoorde aanschaf aangezien het verwarmingssysteem zich kenmerkt door kwaliteit, bedrijfszekerheid, hoge efficiency en, niet onbelangrijk, een nagenoeg onderhoudsvrije levensduur. Bovendien vergroot het systeem de transportmogelijkheden van de mineralen. 

Dat is in dit geval voor Burando Maritime Services, de in Rotterdam gevestigde one-stop-ship dienstverlener voor de maritieme olie- en gasindustrie. 

In de machinekamer kwam als hoofdmotor weer een Caterpillar type 3512, maar ging het aantal pk’s van 1.775 pk naar 1.600 pk.  

Positief gevoel

Maarten de Jonge maakte bijna vijftien jaar geleden kennis met Asto-directeur Karst van der Wiel. “Dat was met de bouw van de Vacando in 2007. Ik heb daar een goed gevoel aan overgehouden en toen onze nieuwbouwplannen serieuzer werden, ben ik met Karst om tafel gaan zitten. Na een prettige afbouwperiode in Raamsdonksveer kan ik stellen dat mijn positieve gevoel van destijds mij niet in de steek heeft gelaten”, stelt een contente De Jonge. 

Dat is eigenlijk niet verwonderlijk, want bij Asto Shipyard wordt structureel geïnvesteerd in het contact met de klant. Persoonlijke aandacht, veelzijdig maatwerk, oog voor detail en altijd een marktconforme prijs zorgen voor een terugkerende klantenkring. Daarbij wordt bij de afbouw samengewerkt met toonaangevende onderaannemers. 

Zo leverde Kampers de stuurhut, Veth de boegschroef en Misti de autokraan. EMS deed de elektrische installatie. De Vancando was daar­mee niet het eerste binnenvaartschip, want EMS zorgde al op ruim 115 nieuwbouwschepen voor de inbouw van de complete elektrische installatie. Voor de strakke betimmering zorgde Vermeer Zwijndrecht. De Gerlien van Tiem leverde op het achterschip de in 2011 geïntroduceerde vierkante spudpaal: onderhoudsvriendelijk waardoor er weinig storing kan optreden. 

Onverwachte reparaties komen voor een schipper of rederij sowieso nooit uit. Dan is het een prettige wetenschap dat Asto Shipyard direct kan schakelen en reparaties snel en vakkundig uit te voeren. Van kleine storingen voor de elektricien tot een kopschade of hermotorisering. Met 450 ton stevendokcapaciteit, een goed uitgeruste kade van 150 meter en een steiger van 110 meter is het bedrijf goed bereikbaar voor de scheepvaart. Daardoor kan er flexibel geschakeld worden tussen de nieuw- en afbouw en de scheepsreparaties. Met creatieve oplossingen worden alle klanten zo weer snel in de vaart geholpen. Door de vakmensen van Asto Shipyard, to be exact. 

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.