Vakbond eist meer controle op het water

0

Naar aanleiding van het ongeluk met een duwkonvooi op de Oostenrijkse Donau, waarbij vorige zondag drie matrozen om het leven kwamen, eist de Oostenrijkse vakbond Vida betere veiligheidsvoorschriften en meer controles in de binnenvaart.

De bemanningsleden waren gestikt nadat ze in een ballasttank waren gekropen. Volgens Norbert Fuchs, kapitein en voorzitter van de ondernemingsraad van DDSG Blue Danube, weet een ervaren matroos dat hij daar niets te zoeken heeft. Als men toch de opdracht krijgt om in de ballasttank te kruipen, dan moet men volgens Fuchs in ieder geval controleren of er voldoende zuurstof aanwezig is. In een persbericht van Vida geeft hij aan dat er nog steeds vaak onvoldoende opgeleide bemanningsleden aan boord van binnenschepen werken. Fuchs pleit voor Europese standaarden om zwartwerk en loondumping aan te pakken.

Kwaliteitskeurmerk

Vida vindt dat de arbeidsinspectie vaker moet controleren of scheepsbemanningen zich aan de veiligheidsregels houden. De vakbond heeft de Oostenrijkse minister van Sociale Zaken gevraagd snel in actie te komen. Verder pleit Vida voor Europese veiligheidsregels in de binnenvaart. Er zou een soort ‘kwaliteitskeurmerk’ moeten komen, dat aangeeft dat schepen veilig en schoon zijn en dat de bemanning goed opgeleid is. ‘We hebben behoefte aan Europese controlemogelijkheden’, aldus de vakbond, die vindt dat de veiligheid van bemanningsleden op de eerste plaats moet komen. ‘Daarom hebben we dringend uniforme regels nodig voor de hele Europese binnenvaart. Het is hoog tijd om hiervoor de juridische basis te leggen.’

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.