Van vrijwillige beperking van de ladingcapaciteit hoeft de binnenvaartondernemer niets te verwachten. Dat denkt een grote meerderheid van de mensen die meedeed aan de poll op deze website. 67 procent (61 van de 91 inzenders) noemt de hoop op solidariteit kansloos.
Capaciteitsbeperking is geopperd als maatregel om de economische crisis te doorstaan. Ook de binnenvaart lijdt onder de huidige economie; het ladingaanbod is drastisch teruggelopen. Bezoekers van www.binnenvaartkrant.com zijn echter sceptisch als het gaat om de bereidheid tot gezamenlijke oplossingen. In elk geval als dat betekent dat binnenvaartondernemers vrijwillig minder varen.
Twee op de drie noemen zo’n vrijwillige capaciteitsbeperking sowieso kansloos. Maar ook de rest is niet optimistisch. Nog eens bijna 9 procent denkt dat zo’n maatregelen op voorhand niet werkt. En een zelfde deel antwoordt dat het mogelijk zou kunnen werken, maar dat alleen de praktijk dat kan uitwijzen.
6 procent denkt dat zo’n vrijwillige maatregel wel zou kunnen werken, maar verwacht dat niet alle binnenvaartondernemers zullen meedoen. Uiteindelijk denkt slechts 4 procent dat het wel werkt, omdat de hoeveelheid beschikbare schepen erdoor afneemt en daarmee de overcapaciteit. Wat dan weer tot hogere vrachtprijzen kan leiden.
Ga naar de homepage om te stemmen voor de nieuwe poll: Zit er dit jaar nog een vakantie in?