Vanaf 1 december kunnen grote containerschepen elkaar passeren bij het in- en uitvaren van de Rotterdamse haven. Rijkswaterstaat heeft hiervoor de Maasgeul zo’n 250 meter verbreed. Zeeschepen met een diepte van meer dan 14,40 meter kunnen de Rotterdamse haven alleen via deze vaargeul bereiken of verlaten.
Minister Schultz van Haegen: "De Maasgeul is nu klaar voor tweerichtingsverkeer van de grootste containerschepen ter wereld. Zo voorkomen we dat deze containerreuzen op elkaar moeten wachten. Voor de internationale concurrentiepositie van de Rotterdamse haven is het belangrijk dat de haven goed bereikbaar is voor de allergrootste containerschepen."
21 meter diep
De verbreding van de Maasgeul is speciaal ontworpen voor de steeds groter wordende containerschepen. Maar niet alleen de containerschepen hebben baat bij de verbreding: ook voor andere grote zeeschepen, zoals tankers en bulkschepen, worden wachttijden beperkt.
Om de Maasgeul te verbreden is in zes maanden tijd ongeveer 350.000 kubieke meter klei, zand en veen van de zeebodem weggebaggerd tot 21 meter diepte. Hiermee kunnen 140 zwembaden van 50 meter gevuld worden. Om het nieuwe deel van de vaargeul gebruiksklaar te maken, zijn de afgelopen maand gebruiksregels aangepast en is de scheepvaart geïnformeerd. Daarnaast is het nieuwe deel van de Maasgeul ingetekend op zeekaarten en is een boei verplaatst die de vaargeul markeert.
Rijkswaterstaat gaat het nieuwe deel van de vaargeul onderhouden. Als de vaargeul te ondiep wordt door aanslibbing, zet de dienst baggerschepen in om hem weer op diepte te brengen.