(foto’s WSA Bingen)
Na de Atlas heeft vandaag de tweede drijvende kraan aan de Waldhof vastgemaakt, de Grizzly. Tussen de beide bokken zijn twee kabels onder de tanker door vastgemaakt. Er zullen er nog meer volgen.
De Atlas maakte als eerste vast aan de Waldhof.
Zodra die werkzaamheden zijn afgerond, zal de Waldhof opnieuw onderzocht worden op de aanwezigheid van de twee vermiste bemanningsleden. Daarna volgt onderzoek van de ladingtanks en ballasttanks; onder andere naar de toestand van het zwavelzuur en of zich waterstofgas heeft ontwikkeld. De uitkomsten daarvan bepalen de aanpak en het verloop van de berging.
Sinds vanochtend, toen de Atlas als eerste de Waldhof verder gestabiliseerd had, mogen ook opvarige koppelverbanden de zwaveltanker passeren.
Hoog bezoek
Afgelopen vrijdag bezocht minister-president Kurt Beck van Rheinland-Pfalz St. Goar. Hij ging onder andere aan boord van WSA’s drijvende tijdelijke hoofdkwartier ter plekke. Dat is het ms
Mainz, dat in de vluchthaven beneden de Lorely ligt. Dat schip beschikt over vergaderruimten.
Beck bedankte de aanwezige medewerkers van het Wasser- und Schifffahrtsamt Bingen en die van de deelstaat voor hun inzet: “Meer kan men niet doen.”
De president van de Wasser- und Schifffahrtsdirektion Südwest (uit Mainz), Heinz-Josef Joeris, bedankte Beck voor zijn bezoek en interesse. Hij stelde dat de samenwerking tussen de ambtenaren van de deelstaat en hun collega’s van de nationale dienst van begin af aan harmonisch en doelgericht gebeurt..
De bergvaart mag de ongeluksplek passeren. Maar onder begeleiding en alleen overdag.