Tromsø sluit serie van drie af

0

In opdracht van Frank Vermaas en Wilco Ooms heeft Scheepswerf Peter Tinnemans de Tromsø opgeleverd. Met het in de vaart nemen van het verbouwde beunschip breiden de eigenaren hun vloot uit.

In 2015 ontwikkelden de eigenaren Frank Vermaas en Wilco Ooms een plan om goede beunschepen in de vaart te brengen. Het ging om enkelwandige tankers, die geschikt waren om er een tweede bestemming aan te geven.

De Maasbrachtse Scheepswerf Peter Tinnemans heeft drie tankers omgebouwd tot beunschip: de Roma in 2018, de Malmö in 2019 en nu de Tromsø.Zowel de eigenaren als de scheepswerf zijn uitermate tevreden over hun samenwerking in de afgelopen zes maanden.

Scheepswerf Peter Tinnemans houdt zich bezig met nieuwbouw van casco’s, pontons en allerlei drijvend materieel. Naast verlenging of inkorting van schepen was de ombouw van tankers naar beunschepen geen probleem voor de scheepswerf.

Bedrijfsleider Fabian Fijneman vertelt dat alleen de corona­crisis van invloed is geweest: “De ombouw van het schip heeft wat langer geduurd. Voor dit project hadden we minder werklui tot onze beschikking, doordat zij uit voorzorg naar huis zijn gegaan. En enkele personeelsleden waren in quarantaine geplaatst. Daar kwam nog bij dat we in februari en maart geplaagd zijn door veel regen.”

Hoe is de ombouw van het schip in zijn werk gegaan?
“Het was voor onze werf na de Roma en de Malmö het derde ombouwschip. Ons personeel is begonnen met het glad maken van het dek door alle obstakels te verwijderen. De tanks zijn eruit gesneden en de schotten verwijderd. Alle leidingen eruit gehaald. Vervolgens zijn we begonnen met de opbouw: spanten gemonteerd en ingebouwd en vloerplaten gelegd. Daarna hebben we de pompen en het leidingwerk geplaatst. Voor en achter in het schip hebben we twee spudpalen gemonteerd. De spudpalen zijn door ons bedrijf ontworpen. Dus eigen fabricaat!”

Toch waren er verschillen met de vorige schepen?
“Je hebt gelijk. Dit schip was groter dan de vorige twee. Die hebben we ingekort. De, Tromsø heeft zijn originele lengte behouden van 105 meter. De breedte is 10,50 meter en de hoogte 2,80 meter.
Bij de verbouwing van dit schip is de mogelijkheid gecreëerd om het multifunctioneel in te zetten. Behalve transport voor de natte sector is de Tromsø ook geschikt voor vervoer in de droge sector. Ook bij de andere beunschepen staat de multifunctionaliteit centraal. De eerste reis van de Tromsø gaat naar Wanssum om zand te laden voor Brussel. Daarna wordt het schip ingezet voor de natte sector in de regio IJsselmeer.”

Waren er nog onderaannemers en leveranciers betrokken bij het Tromsø-project?
“Scheepswerf Peter Tinnemans trad op als hoofdaannemer. De leverancier voor het staal was Antwerpse Staal Services. Foresta Trading uit Tiel leverde de dekwas- en ballastpompen en de afsluiters. Scheepselektrotechniek Vissers &Van Dijk uit Maasbracht zorgde voor de complete ombouw van de elektra. Classificeerbedrijf Verbunt nam de conservering voor zijn rekening en Bestevaer Expertise certificeerde het schip.”

Hoe kijk je tegen het nieuwe beunschip aan?
“Het is een mooi schip geworden. Het ziet er strak uit en heeft een mooie uitstraling gekregen. Het ziet er weer uit als nieuw. Ik ben blij dat ik weer het ombouwproces mocht begeleiden van tanker naar beunschip.”

De naam van het schip voert terug op de autorally’s waaraan Marina en Alice, de partners van Frank Vermaas en Wilco Ooms, in 2017, 2018 en 2019 deelnamen in Scandinavië (om geld in te zamelen voor Stichting Ferenc). Als herinnering daaraan is gekozen voor Scandinavische plaatsnamen: Malmø in Zweden en nu Tromsø inNoorwegen.

Was de Tromsø het laatste schip van deze serie?
Fabian: “Ja, wij hebben drie schepen gebouwd voor deze klant. Bij deze projecten hebben we als werf veel ervaring opgedaan. Wij hebben goed samengewerkt met Frank en Wilco. Mij rest dan ook hen te bedanken voor het gestelde vertrouwen in onze scheepswerf.”

tekst en foto: Noud van der Zee

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.